مقایسه استیل گرید 304 و 316

مقایسه استیل گرید 304 و 316

مقایسه استیل گرید 304 و 316 : می دانیم که استیل ها به طور کلی به آلیاژهایی از آهن گفته می شود که دارای کربن پایین بوده و حداقل 10 درصد کروم دارند. در این میان استیل ها در دو گرید اصلی 300 و 400 قرار می گیرند. استیل های سری 300 نگیر و سری 400 بگیر می باشند.


در همین رابطه چنانچه کربن موجود در این آلیاژ کمتر از 0.1 درصد بوده ، بین 18 تا 20 درصد کروم داشته و نیکل موجود در آن ها نیز بین 8 تا 10.5 درصد باشد از این محصولات به عنوان فولادهای ضد زنگ آستنیتی، استینلس استیل، غیر مغناطیسی، نگیر و به طور ویژه با نام خانواده گرید 300  یاد می شود.

 زیر مجموعه های گرید 300

با بررسی گریدهای فرعی این خانواده، با کدهایی از قبیل 304 ، 309 ، 310 ، 316 ، 321 و ... بر می خوریم که با داشتن درصد متفاوتی از عناصر یکسان ویژگی های منحصر بفردی گرفته و در جایگاه مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.


این محصولات دارای ویژگی های مشترکی هستند که بنا به دلایلی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت در میزان هریک از این متغیرها دارای تفاوت هایی می باشند. به عنوان مثال مقاومت در برابر خوردگی، وجود خواص مکانیکی قابل توجه از جمله شکل پذیری و سختی، مقاومت در برابر رطوبت و ضد زنگ بودن، انعطاف پذیری و قابلیت پذیرش جوش از جمله ویژگی هایی است که همه آن ها دارند، اما پر رنگ بودن یک یا چند مورد از آن ها سبب می شود تا در زمینه خاصی مورد استفاده قرار گیرند. 

در همین رابطه زمانی که بازار فروش این محصولات را مورد بررسی قرار می دهیم، می بینیم که دو گرید 304 و 316 به نسبت سایر اعضای خانواده خود دارای محبوبیت بیشتری بوده و با حجم بیشتری به فروش می رسند. 

همین مشاهدات دستمایه ای شد تا به بررسی این شبهه بپردازیم که کدام یک از این محصولات مرغوب و کاربردی‌ترند؟ آیا مقایسه این دو به کلی صحیح بوده و سنجش محبوبیتشان از روی نرخ فروششان صحیح است؟ در مواردی که کاربرد آن ها همپوشانی داشته باشد استفاده از کدامیک به صرفه تر است؟


 برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

 

فولاد ضد زنگ 304

این محصول در برابر اسیدهای اکسید کننده مقاومت قابل توجهی از خود نشان می دهد، در نتیجه هرکجا که صفحه ای استیل در مجاورت رطوبت و عوامل کثیف کننده ای که مستلزم پاک شدن هستند دیدید (مانند سینک های ظرفشویی) به احتمال زیاد با استیلی از گرید 304 سروکار دارید. 
نگفته نماند که این محصول در برابر محلول های کلرید حساس است، به عبارتی دیگر در برابر آب دریا که با نمک و شوری خود دارای این ساختار می باشد بسیار آسیب پذیر ظاهر می شود. در ادامه گفتنی است که یون های کلریدی که حتی در ساحل دریا با غلظت 25 ppm وجود دارند هم سبب می شوند تا این ماده دچار خوردگی حفره ای شده و هم خاصیت خود را از دست بدهد ؛ لذا از آن نه برای انتقال مایعات اینچنینی استفاده می شود و نه در محیط هایی با چنین ساختاری!
کاربردهای فولاد زنگ نزن 304
از این نوع استیل برای ساخت
•    ماشین آلات و تجهیزات تولید و انتقال مواد غذایی به ویژه در حوزه لبنیات
•    سینک های ظرفشویی
•    بدنه یخچال فریزر، برخی صندلی های فولادی و تجهیزات آشپزخانه
•    افزونه های ساختمانی مانند نرده یا پله
•    مخازن انتقال مواد شیمیایی
•    صفحات مخصوص فیلتراسیون آب
•    یراق های اتصال دهنده و فنرها استفاده می شود.


فولاد ضد زنگ 316

این محصول دارای ساختاری بسیار شبیه به گریدهای 304 است، با این تفاوت که دارای مقدار بیشتری نیکل و مولیبدن است که به افزایش مقاومت آن منجر شده است. همچنین دارای حداقل 2 درصد مولیبدن می باشد که موجب افزایش مقاومت به خوردگی شیاری و حفره دار شدن در محیط های حاوی کلر مانند محیط های دریایی می شود. از همین رو به آن فولاد ضدزنگ گرید دریایی نیز می گویند.
قرار گرفتن در معرض مواد کلریدی به ایجاد تخلل در فولادهای 304 منجر می شد، این در حالی است که در نمونه های 316 این چنین نبوده و به همین دلیل علاوه بر استفاده از آن در کاربردهای ساحلی، زیر آبی یا جایی که سختی زیادی مد نظر است، برای ساخت تجهیزات جراحی که در هنگام برخورد با اعضاء و جوارح مختلف واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 


کاربردهای فولاد 316

از این نوع استیل برای ساخت
•    تجهیزات فرآوری مواد غذایی در محیط های کلرایدی (جایی که 304‌ها در آن آسیب‌پذیر بودند)
•    تجهیزات آزمایشگاهی
•    پنل معماری ساحلی
•    مبدل های حرارتی
•    ظروف حمل مواد شیمیایی
•    اتصالات قایق
•    یراق های اتصال دهنده و فنرها استفاده می شود. 


مقایسه استیل گرید 304 و 316

با بررسی دو گروه فوق و مقایسه کاربردهای آن ها، علاوه بر شناسایی نقاط ضعف و قوتشان نسبت به دیگری به این نکته هم رسیدیم که ممکن است در مواردی امکان استفاده از هر دوی آن ها موجود باشد. با نظر به اینکه هریک در زمینه های تخصصی برای مصرف کنندگانشان محبوبند، در کاربردهای عمومی کدام یک از آن ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟


با ورود بحث قیمت به این تصمیم گیری می توان به علت محبوبیت بیشتر گرید 304 پی برد. در توضیح گرید 316 گفتیم که این محصولات دارای نیکل و مولیبدن بیشتری هستند، در نتیجه قیمت بیشتری داشته و به همین دلیل در کاربری های معمولی مقرون به صرف نیستند، ناگفته نماند که مقاومت بیشتر در برابر خوردگی کلرید و محلول کلر نیز در این گرانی بی تاثیر نیست. نهایتاً می‌توان گفت که پرکاربردترین عضو این خانواده استیل ضد زنگ 304 می باشد.
 

 


ارسال نظر درباره این موضوع