لوله استیل 420

لوله استیل 420

لوله استیل 420 : پیش از این در بیشتر یادداشت‌هایی که در آن‌ها به بررسی گریدهای مختلف فولادهای ضد زنگ پرداختیم، این ورق و میلگردهای استیل بودند که در رأس مطالب قرار داشتند، حال اینکه در این مقاله قصد داریم تا به نوع دیگری از فرآورده‌های آلیاژی که از قضا بسیار مهم و کاربردی هستند بپردازیم ؛ لوله‌ها!
در تعریف لوله‌ها می‌توان گفت که این محصولات مقاطعی توخالی و معمولاً استوانه‌ای هستند که وظیفه انتقال سیالات (از جمله مایعات، گازها، پودرها، دوغاب و ... ) را بر عهده دارند . با توجه به اینکه دیواره داخلی یک لوله از مواد داخل آن تأثیر زیادی می‌پذیرد، لازم است تا این محصولات از موادی ساخته شوند که در برابر محتوای خود بیشترین مقاومت را داشته باشند . 
در همین رابطه همانطور که شاهد لوله‌هایی از جنس شیشه، سرامیک، پلاستیک و فایبرگلاس هستیم، بسیاری از این محصولات نیز از فلزات و آلیاژهای آن‌ها ساخته می‌شوند که دلیل آن نیز بهره‌مندی از مقاومت بالای این محصولات در برابر خوردگی، توانایی تحمل فشار و دمای زیاد و همچنین شکل پذیری مناسب است .
لوله استیل 420 نیز به عنوان یکی از این محصولات، واسطه‌ایست که به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد ظاهری و ساختاری در موارد بسیاری مورد استفاده صنعتگران قرار می‌گیرد . در همین رابطه قصد داریم تا ضمن بررسی نکاتی که برای صاحبان صنایع مهم است ، به بررسی ویژگی‌های
قیمت میلگرد استیل 420 بپردازیم :

لوله استیل 420

این گرید از فولادهای ضد زنگ به دلیل داشتن درصدی کافی از کروم و کربن در برابر سایش و خوردگی با سختی بالا مقاومت بالایی دارند، در نتیجه به جریان افتادن موادی از جمله مواد اکسید کننده و اسیدها در داخل آن‌ها به راحتی انجام می‌پذیرد . به دلیل مقاومت بالای این محصولات در برابر حرارت زیاد ، انتقال بخار آب و سایر سیالات داغ به راحتی با کمک قیمت ورق استیل 420 انجام پذیرفته و تا دمای ۶۵۰ درجه سانتیگراد بدون پوسته پوسته شدن محصول به کار خود ادامه می‌دهد . 
از این محصول در صنایع خودرو سازی برای انتقال موادی با حرارت زیاد، کاربردهای دکوراتیو، تجهیزات هیدرولیک، ساخت سخت‌افزارهای صنایع غذایی و پتروشیمی و همچنین ساخت تجهیزاتی نظیر کارد و چنگال، تیغ‌های جراحی، دریچه ، چرخدنده ، شفت‌های مختلف ، مخازن تحت فشار با دمای بالا و ظروف حمل مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد .


در خصوص تنوع ابعادی این محصولات نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که استیل‌های 420 با ضخامت دیواره 4 تا 160 میل و طول 1 الی 5 متر و در سایز دهانه 20، 25، 30، 35، 40، 45، 50، 60، 70، 80، 90 و 100 میلیمتری و به صورت درزدار و بی درز ساخته و عرضه می‌شوند .

تفاوت لوله‌های درزدار و بدون درز

فرض کنید که قصد ساخت یک لوله کوچک با تکه‌ای کاغذ را داریم! با فرض اینکه تنها راه ساخت این لوله کاغذی به هم رساندن دو لبه طول آن و اتصال آن‌ها بواسطه چسب، منگنه یا هر روش دیگری باشد، می‌توان حدس زد که این خط تلاقی نقطه ضعف لوله بوجود آمده بوده و چنانچه قرار باشد از محلی باز شود، بی تردید این محل جای چسب‌هاییست که ما زده‌ایم .
با بازگشت به دنیای فلزات، بسیاری از لوله‌ها نیز با روشی مشابه به وجود می‌آیند، روشی که در آن پس از برش ورق‌های کاغذی و شکل‌دهی به آن، از جوشکاری برای به هم متصل کردن لبه‌های مذکور استفاده می‌شود . همانطور که می‌توانید حدس بزنید این محصولات در حقیقت لوله‌های درزدار می‌باشند . 


اگرچه این محصولات نیز دارای مقاومت بالا و بازدهی قابل قبولی می‌باشند، اما چنانچه ماده داخل آن‌ها خورنده بوده یا دارای فشار و حرارت زیادی باشد از قسمت‌های توضیح داده شده نشست خواهد کرد، در نتیجه این محصول مناسب کاربردهایی خاص و حساس نیست .
حال اینکه در اواخر قرن 19، مهندسی آلمانی بنام «مانسمان» روشی را ابداع کرد که در آن شمش‌های فلزی که تحت کشش، نورد و حرارت بودند، بواسطه یک میله جامد نوک تیز سوراخ شده و در نهایت لوله‌ای یکدست را به وجود می‌آوردند . از آنجایی که این محصول حین سوراخ شدن تحت نورد بوده و بدین ترتیب با فشاری ثابت و مشترک روی همه قسمت های جانبی خود ساخته شده است، عملاً در هیچ قسمتی ضعف نداشته و می‌توان گفت که به صورت بدون درز ساخته شده است . لازم به ذکر است که به لوله‌های بدون درز علاوه بر مانیسمان، سیم لس (seam-less) نیز می‌گویند .

 


ارسال نظر درباره این موضوع