روش تولید میلگرد استیل

روش تولید میلگرد استیل

روش تولید میلگرد استیل : زمانی که سخن از میلگردها به میان می‌آید، نخستین پدیده‌ای که به ذهنمان خطور می‌کند قطعه آهن‌هایی آجدار بوده که با فولاد یا پلیمر تقویت شده و به منظور افزایش مقاومت کششی بتن‌ها در دل این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند . زمانی که این محصولات با بتن درآمیخته و ستون‌های یک بنا را به وجود می‌آورند، می‌توان اطمینان یافت که این پدیده از سطح کیفی بالایی برخوردار بوده و در برابر تغییرات دمایی، فشار، نیرو یا اعمال فشار و ضربه، تنش‌ها و کرنش‌های محیطی و سایر عوامل تهدیدزای فیزیکی دارای مقاومت خوبی است .


با گذر از این توضیحات باید گفت که میلگردها تنها محصولاتی با کاربردهای فوق نبوده و چنانچه از مواد اولیه دیگری تشکیل شده باشند، دارای کاربردهای متفاوتی نیز خواهند بود. میلگردهای استیل (که در قیمت میلگرد استیل 420 ، قیمت میلگرد 316 و قیمت میلگرد 304 به بررسی آن‌ها پرداخته بودیم) به عنوان نمونه‌ای از این محصولات ، فولادهای ضدزنگ و آهنی – کربنی به همراه مقداری نیکل و کروم هستند که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی در کاربردهای حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند . 

روش تولید میلگرد استیل


تقریباً می‌توان گفت که همه میلگردها از جمله نمونه‌های ساده و آجدار با کمک نورد ساخته می‌شوند؛ اما در این میان نحوه ذوب آلیاژ مادر و طریق پیدایش مذاب مورد نظر است که به ایجاد تفاوت‌هایی در روش تولید و خروجی آن‌ها منجر می‌شود .


تولید مذاب


یکی از مهمترین ویژگی‌های فولادها و به طور مشخص میلگردها، خاصیت بازیافت کردنشان می‌باشد؛ به همین دلیل به وفور دیده می‌شود که با تخریب یک سازه، کارگرانی تا مدت‌ها مشغول پاک کردن نخاله‌های ساختمانی، استخراج قراضه فولادهای آن‌ها به کمک انواع قیچی، فرز ، هوا برش و سایر تجهیزات و همچنین انتقال آن‌ها به چرخه بازیافت برای تولید مجدد این محصولات هستند .
با گردآوری این مواد اولیه، کوره قوس با دمای بالای خود آماده آب کردن محصولات مذکور می‌شوند . در همین رابطه سه الکترود گرافیکی با ایجاد قوس الکتریکی به تولید گرما پرداخته و پس از ذوب نمودن آن، مخلوط مورد نظر را به کوره‌های خلاء (VOD) یا کوره‌های تحت گاز خنثی (AOD) انتقال می‌دهند .


در گام بعدی و در شرایطی که اکسیژنی در محل وجود ندارد، عناصر ارزنده به این ماده افزوده شده و سبب می‌شوند تا مذاب به ساختار شیمیایی آلیاژ مورد نظر نزدیک شود . پر واضح است که در روش تولید میلگرد استیل که هر ماده می‌تواند تأثیر بسزایی روی خروجی کار و فرآوری گریدی منحصر بفرد داشته باشد، مواد گران قیمت نقشی اساسی در ساختار آن ایفا می‌کنند ؛ فلذا بی‌دلیل نیست که این محصولات دارای قیمت‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های ساده‌تر هستند . 


چرا ریخته‌گری باید در خلاء انجام شود ؟


•    با عنایت به ارزش بالای مواد و احتمال اکسید شدن  آلیاژ در حضور اکسیژن، به منظور کاهش پرتی از وجود اکسیژن در محل مورد نظر جلوگیری می‌شود .
•    می‌دانیم تولید استیل دارای یک مرحله کربن‌زدایی است ، کربنی که در صورت زیاد بودن با کروم واکنش داده و با تولید یک فاز ترد و شکننده موجب کاهش شدید خواص مکانیکی میلگرد می‌شود . در همین رابطه فقدان اکسیژن به تعدیل و تقلیل این اثر منجر می‌شود .


ریخته‌گری


در ریخته‌گری پیوسته به عنوان مرسوم‌ترین روش برای تبدیل مذاب به میلگرد، ابتدا این ماده سیال وارد پاتیل شده، پس از انتقال به تاندیش در میان غلتک‌های حمایت‌کننده تزریق می‌شود و ضمن خنک شدن و تشکیل لایه استرند به صورت شمش برش می‌خورند . 
در خصوص روش تولید میلگرد استیل باید گفت که این محصول به صورت دقیق‌تر در مقاطع بیلت ، بلوم یا اسلب استیل ساخته شده و به منظور ساخت میلگرد، نبشی، ناودانی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند . 
با تبدیل شدن مواد مذاب به قطعات نیمه جامد (که در اثر عبور از یک قالب مسی آبگرد به وجود آمده‌اند) ، عملیات انجماد تکمیل شده و مقاطع میانی پس ازبریده شدن با هوا برش، به منظور عدم برخورد با مشکلی دردسرساز در مرحله نورد با فشار آب، لایه‌های اکسید شده خود را از دست می‌دهند .


مرحله نورد 


با پیشگرم شدن بیلت یا بلوم در دمای بالا قابلیت شکل پذیری مواد اولیه احیاء می‌شود . با اعمال نوردهای سنگین رفت و برگشتی روی این بیلت استیل‌ها، ابعاد این مواد به مقاطع مورد نظر نزدیک شده و در پی تکرار این عمل یا عبور از غلتک‌های دیگر، با کاهش ضخامت و افزایش طول خودنمایی می‌کند .  با تولید و برش خوردن این محصولات، قطعات جدا شده پلیسه خورده و دست آخر میلگردهای تولیدی صاف و براق می‌شوند .
 


ارسال نظر درباره این موضوع