قیمت ورق استیل 321

آلیاژهای سری 300 یا استیل های آستنیتی ، محصولاتی با حداقل 18 درصد کربن بودند که پرکاربردترین آلیاژ این سری 304 بود. 
در این میان ورق استیل 321 به عنوان زیر شاخه های از این محصولات، آلیاژی از فولاد زنگ نزن است که با داشتن کربنی کمتر از 0.08 درصد، مجموع  3.5 درصدی سیلیسوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم 17 الی 19 درصدی و نیکل 9 الی 12 درصدی و تیتانیم معادل پنج برابر کربن موجود در ترکیب شیمیایی، از جمله نمونه های مقاوم و مستحکم محسوب می شود. این آلیاژ می تواند تا دمای قریب به 700 درجه سلسیوس را تحمل کرده و بدون تغییر شکل، پوسته پوسته شدن، خوردگی بین دانه ای و ترک خوردگی با گذر زمان در ساختار یک وسیله – مانند یک کوره قوسی – به فعالیت بپردازد. تنوع در کاربرد این محصول را می توان یکی از مهمترین فاکتورهای اهمیت زیاد آن و همچنین اهمیت زیاد قیمت ورق استیل 321 دانست.

 

کاربرد استیل های 321

•    استفاده در صنایع مرتبط به هوا و فضا مانند رینگ های کلکتور هواپیما، قطعات موتور جت و پس سوزهایی که در معرض هوای بسیار داغ موتور قرار می گیرند.
•    استفاده در ساختار سامانه های گرمایشی مانند پوشش بویلر، اتاقک گرمکن، مخازن تحت فشار، آستری دودکش، اتصالات و المنت گرمکن
•    استفاده در ساختار موتورهای مکانیکی مانند لوله های هوای کاربراتور، مانیفولدهای دود و کولینگ های انعطاف پذیر
•    لوله های خطوط بخار و لوله های فوق داغ
از جمله مهمترین زمینه های کاربردی این محصول می باشد. اگرچه واضح است اما اشاره به این مطلب خالی از لطف نیست که داشتن دمای زیاد سیال یا محیط قرارگیری وسیله مذکور در این مصادیق کاربردی وجه مشترک همه آن ها بوده که استفاده از ماده اولیه ای بی کیفیت در هرکدام از آن ها می تواند به وقوع فجایع جبران ناپذیری ختم شود. 

 

قیمت ورق استیل 321

همانند سایر آلیاژهای فولادی فاکتورهای مشخصی وجود دارند که قیمت این محصولات را مشخص می کند. به عنوان مثال زیر شاخه های استیل 321 یکی از عواملی هستند که بهای تمام شده آن را برای مشتریان مشخص می کنند، زیر شاخه هایی نظیر 321L با داشتن کربن پایین تر در مواردی که جوشکاری با حساسیت و دمای بالایی انجام می پذیرد از خود نمونه 321 کاربردی تر بوده ، لذا دارای قیمت متفاوتی نیز می باشد.
ساختار ظاهری و ویژگی های فیزیکی ورق های استیل نیز یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت تمام شده آن ها برای مشتریان می باشد. به عنوان مثال ضخامت ورق ها، طول و عرض آن ها، متراژ و پهنای رول های آن ها، وزن خالص و ... از جمله فاکتورهای موثر در بهای این محصولات می باشد.


آیا از ورق استیل 321 برای مقاصد تزئینی و دکوراتیو استفاده می شود؟

با بررسی عموم ورق های استیل به این نکته پی می بریم که سطح صیقلی و براق این محصولات – به ویژه نمونه های طلایی آن ها – عاملی مناسب برای ساختن مصنوعات فولادی تزئینی یا پوشاندن سطوح مختلفی که مستلزم دیده شدن می باشند هستند. در همین رابطه ورق استیل 321 هم با داشتن قابلیت شکل پذیری در دماهای مختلف (یکی از ویژگی های شاخص سری 300 استیل ها) و همچنین جوشکاری ساده به نظر ماده اولیه مطلوبی برای ساخت محصولات فوق الذکر می باشد؛ این در حالی است که به دلیل عدم پولیش شدن مطلوب، تلألوی جالب توجهی نداشته و به همین دلیل نیز در این زمینه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. 


ویژگی های شاخص ورق استیل 321


مقاومت در برابر خوردگی

در خصوص آلیاژهای 304 به عنوان پرکاربردترین محصولات خانواده استیل های سری 300 به خاطر می آوریم که این محصولات دارای مقاومتی مثال زدنی و مطلوب در برابر خوردگی بودند. حال با عنایت به اینکه استیل های 321 با ساختاری مشابه 304 ها دارای تیتانیوم تثبیت شده بیشتری هستند – عنصری که نامش در اینگونه آلیاژها با مقاومت بالا همواره همراه بوده است - در برابر خوردگی مرزدانه ای اسید های آلی و غیر آلی، فلوراید آزاد و محلول های اکسید کلراید عکس العمل بهتری از خود نشان می دهند. 


عملیات حرارتی

این محصول بواسطه عملیت حرارتی سخت نمی شود، در نتیجه پس از آنیل شدن و قرار گرفتن در دمایی بیش از 1100 درجه سلسیوس به سرعت کوئنچ شده یا با کمک هوا سرد می شود.


جوش پذیری

محصولات این خانواده با کمک روش های نفوذی و مقاومتی قابلیت جوشکاری دارند.


شکل پذیری

همانند سایر محصولات سری 300 استیل ها، این محصول نیز به خوبی شکل پذیر بوده و در برابر نیروی کششی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. ناگفته نماند که وجود عناصر مکملی مانند تیتانیوم که در زیر شاخه های دیگر این سری استفاده نمی شود سبب می گردد تا این محصول حتی از مقاومت بیشتری نیز برخوردار شده و تغییر شکل آن به نسبت دیگر آلیاژهای مذکور فشار و نیروی بیشتری بطلبد.