درباره اینکونل

درباره اینکونل

درباره اینکونل : زمانی که به بررسی سری‌های مختلف استیل‌ها نشسته و ویژگی ‌آن‌ها را رصد می‌کنیم، با عبور از هریک آن را قوی‌ترین آلیاژ موجود در برابر فرسایش و خوردگی یا تغییرات دمایی می‌دانیم، حال اینکه این محصولات هرچقدر هم که مستحکم و دارای ساختاری قدرتمند باشند، باز هم در نقطه‌ای تاب و تحمل گرما، فشار، نیرو و سایر تنش‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود را نداشته، دچار خزش شده یا ساختار یکپارچه خود را از دست می‌دهند .


به عنوان مثال هر آلیاژی ویژگی‌های لازم برای استفاده در قالب محفظه احتراق جت یا تیغه‌های توربین‌های گازی را نداشته و استفاده از آن‌ها به سرعت با شکست مواجه می‌شود . به همین دلیل روی آوردن به آلیاژهای جدید و ساخت محصولاتی که بتواند معایب نمونه‌های قبلی خود را پوشش دهد در دستور کار صاحب‌نظران و کارشناسان صنایع مربوطه (به طور مشخص مهندسین متالورژی و علم مواد) قرار گرفت .


در همین رابطه در اوایل دهه 40 میلادی و بحبوحه جنگ جهانی دوم، کمپانی انگلیسی Wiggin Alloys که امروزه با نام Special Metals Corporation یا شرکت فلزات خاص شناخته می‌شود بود که دست به ساخت ابرآلیاژی نیکلی به نام اینکونل زد و در موتورهای جت ویتل (Whittle) استفاده نمود. 

درباره اینکونل


همانطور که بدان اشاره شد، اینوکل‌ها سوپرآلیاژهایی بر پایه نیکل - کروم هستند که در صورت قرارگیری در مجاورت حرارت زیاد لایه‌ای غیر فعال از اکسید به وجود آورده و بواسطه این لایه مقاوم و پایدار در برابر فشار، دمای بالا، اکسیداسیون و خوردگی مقاومت می‌کنند.

کاربردهای اینکونل


از این محصول به منظور ساخت توربوشارژر، مخازن تحت فشار، مبدل‌های گرمایی، شیرآلات و اتصالات فشار بالای تانکر، تجهیزات صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی، تجهیزات پالایشگاه‌های گاز طبیعی، تجهیزات راکتورهای هسته‌ای (آب فشرده)، ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع غذایی ، سکوهای نفتی دریایی و تیغه‌های توربین‌های گازی استفاده می‌شود .
در حوزه هوا و فضا می‌توان از این ابرآلیاژ محفظه احتراق جت یا توربین ساخته یا در صنایع نظامی به منظور ساخت تسلیحات (سلاح گرم و صداخفه‌کن) استفاده کرد . 

کاربردهای خاص


بسیاری از کمپانی‌های سرشناس اتومبیل‌سازی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این آلیاژ به منظور استفاده در سیستم تعلیق اتومبیل‌های خود پیدا کرده‌اند . در همین رابطه مجموعه‌های مذکور با علم به اینکه این ماده توانایی انتقال و تحمل گرمای حاصل از فعالیت موتورهای قدرتمند خودروهایشان را داشته و درباره اینکونل اطلاعات کافی دارند، از آن به دلیل مقاومت بالا و کاهش وزن خودرو (کاهش جرم بخش انتهایی ماشین) به عنوان ماده اولیه ساخت اگزوز استفاده می‌کنند. 
در همین رابطه به جز خودروهای شرکت کننده در مسابقات فرمول یک، ناسکار و NHRA، جگوار در سیستم تعلیق سوپرخودروهای SVR  تایپ F خود، مزدا در ساختار RX-7، BMW در خودروهای لوکس M5، مجموعه فورد برای ساخت پره‌های موتورهای دیزلی "اکوبلو"، مزدا در ساخت اگزوز Miata و تسلا به منظور ساخت کنتاکتور باتری اصلی در مدل S از این مواد استفاده کرده‌اند . 


مهمترین آلیاژ‌های Inco یا Iconel


Inconel 188 : از این آلیاژدر کنار فروش ورق نسوز 4841 به منظور تولید توربین‌های گازی تجاری استفاده می‌شود.
230 Inconel  : از ورق‌های این آلیاژ معمولاً به منظور ساخت تجهیزات صنایع نیرو، هوافضا و حوزه پتروشیمی استفاده می‌شود.

درباره اینکونل 600 و  قیمت اینکونل 600 : این ماده که شاید معروف و پرکاربردترین آلیاژ این خانواده بوده و دارای قابلیت استحکام‌دهی محلول‌های جامد می‌باشد، دارای 72 درصد نیکل، 14 الی 17 درصد کروم، 6 الی 10 درصد آهن و مقداری منگنز، مس، سیلیسیم، کربن وگوگرد می‌باشد . 
617  Inconel : این مخلوط جامد که آلیاژ از نیکل، کروم، کباتلت و مولیبدن است، بواسطه مقاومت بالا در برابر درجه حرارت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و همچنین قابلیت جوشکاری در بویلرهای ASME  و مخازن تحت فشاری که عملیات هسته‌ای (مثلاً در رآکتور نمک گداخته) را انجام می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرند . 
Inconel 625 : این آلیاژ که در برابر اسید مقاوم بوده و قابلیت جوشکاری قابل توجهی هم دارد دارای 58 درصد نیکل، 20 الی 23 درصد کروم، 5 درصد آهن، 8 الی 10 درصد مولیبدن، 3 الی 4 درصد نیوبیم و اندکی کبالت ، منگنز، آلومینیوم، تیتانیوم، سیلیسیم، کربن، گوگرد و فسفر می‌باشد .
سخن پایانی
همانطور که مشاهده می‌کنید کاربردهای این محصول بسیار خاص بوده و مورد استفاده صنایع خاصی نیز قرار می‌گیرد. با این حال چنانچه در پی خرید این آلیاژ هستید می‌توانید همینک با ما ارتباط برقرار کرده و از آخرین قیمت این محصولات اطلاع یابید .


ارسال نظر درباره این موضوع