لوله استیل 4841

لوله استیل 4841

لوله استیل 4841 : توانایی ذوب فلزات در دماهای بسیار بالا، توانایی انسان در اختلاط آن ها، گسترش و تکامل دانسته های علمی بشر به ویژه در حوزه متالورژی و علم مواد که سبب می شد تا علاوه بر نسبت‌ها به نحوه سرد و گرم کردن مذاب فلزات نیز توجه شود و همچنین نیاز انسان برای ساخت محصولاتی با مواد اولیه مختلف سبب شد تا به صورت تجربی و آزمون و خطا در پی تولید آلیاژهایی با ویژگی‌های متفاوت باشد .


ماحصل آزمایش‌های فوق به تولید آلیاژهایی منجر شد که نمونه های کاربردی و به ثمر نشسته آن در حقیقت همین گریدهای امروزی استیل های بگیر و نگیر، بسوز یا نسوز و ضد زنگ یا مستعد زنگ زدگی می باشند . در خلال این آزمایشات بود که متخصصین امر دریافتند که می توان با افزودن کروم به آلیاژهای آهنی – به طور مشخص فولادی – محصولی بسیار مقاوم‌تر از آنچه که تا پیش از آن بود بسازند . به همین ترتیب با افزایش و کاهش میزان نیتروژن، مولیبدن ، نیکل، منگنز و سایر عناصری که پیش از این وجودشان مفید و موثر شناخته شده بود، به ساخت مواد اولیه تولید نظیر لوله استیل 4841 دست زدند .


درباره استیل 4841


استیل 4841 را می توان یکی از معروف و پرکاربردترین فولادهای ضدزنگ و نگیر (فاقد خاصیت مغناطیسی) دانست . به طور کلی این محصول که با DIN 1.4841 هم نمایش داده می شود محصولی آستنیتی و کروم-نیکلی است که با مقاومت بالا در برابر خوردگی (در دما و شرایط جوی معمولی) شناخته می شود . با عنایت به این توضیحات بی دلیل نیست که از لوله استیل 4841 که مقاومت ویژه ای در برابر ایجاد حفره و خوردگی در محیط ‌های کلریدی دارد برای انتقال سیالات استفاده فراوانی می شود .

بررسی چند ویژگی مهم این محصول

مواد تشکیل دهنده

سیلیسیم

نیتروژن

مولیبدن

نیکل

کروم

منگنز

کربن

نوع

1.7

 

 

19.2

24.3

 

0.06

معمولی

1.5 – 2.5

0.11

 

19-22

24-26

2.0

0.02

EN10095

1.5 – 2.5

 

0.70

19-22

24-26

2.0

0.02

IS6911

 


مقاومت در برابر خوردگی آب


از آنجایی که وظیفه یک لوله انتقال سیالات و به طور ویژه مایعات رقیق می باشد، لازم است تا توجه ویژه ای به مقاومت آن در شرایط مختلف داشته باشیم . در همین رابطه باید گفت که اکثر قریب به اتفاق فولادهایی که در دمای بالا آب‌دیده می شوند در برابر خوردگی آبی مقاومت بسیار بالایی دارند . این در حالیست که در خصوص اسیدها نمی توان با این قدرت صحبت کرد و مقاومت این لوله ها در برابر خوردگی الکتروشیمیایی آن هم در دماهای پایین دارای آمار و ارقام ممتازی نیست .
در دماهای بالا نیز تشکیل یا فقدان لایه اکسید محافظ بر روی این مقاومت تاثیرگذار می باشد .


اکسیداسیون


به طور کلی وجود عناصری نظیر آلومینیوم، سیلیکون و کروم در لوله استیل 4841 سبب می شود تا مقاومت این محصول افزایش یابد، حال تصور کنید چنانچه این عوامل زیر لایه ای محافظ قرار گیرند چه بازدهی بالایی خواهند داشت! قرارگیری یک آلیاژ در معرض دماهای بالا و محیطی اکسید کننده موجب ایجاد یک لایه اکسیدکننده پیرامون آن می شود .  از مهمترین آثار تشکیل این اکسید می توان به حفظ آلیاژ در برابر حملات سایر عناصر تخریب کننده اشاره کرد .


قابلیت جوشکاری


اگرچه این ویژگی در ورق های 4841 که در قیمت ورق نسوز 4841 و قیمت میلگرد نسوز 4841 هم به آن ها اشاره شده بود بیشتر خودنمایی می کند، اما برای لوله ها نیز صادق است . در همین رابطه جوشکاری این محصولات آستنیتی و القای گرمایی زیاد به آن موجب ترک خوردگیش می شود . به همین منظور کارشناسان امر معتقدند که باید گرما در زمان جوشکاری حداکثر 1 کیلو ژول در هر میلی متر باشد . لازم به ذکر است که استفاده از پرکننده ها خطر ترک خوردگی را کاهش می دهد .


شکل پذیری


لوله استیل 4841 در زمره محصولات منعطف و دارای قابلیت شکل پذیری زیاد قرار نمی گیرد ؛ به همین منظور چنانچه نیاز به تغییر شکلی زیاد در یک آلیاژ دارید بهتر است پیش از تهیه این محصول بیشتر تحقیق کنید .


کاربردهای استیل 4841


با توجه به ویژگی های گفته شده می توان از این محصول در جایی که استفاده از آلیاژی مقاوم و فاقد خاصیت مغناطیسی در دستور کار است استفاده کرد؛ در نتیجه در ساخت تجهیزات کوره (به طور مشخص از لوله استیل 4841 در ساخت اتصالات و لوله کشی های مربوطه)، سامانه‌های تعلیق سوپر هیتر، تجهیزات نیروگاه‌های تبدیل انرژی، صنایع فولادی، سیمانی و سازه های مهندسی ساز دیگر از این محصولات استفاده می شود .
 


ارسال نظر درباره این موضوع