معرفی استیل 420

معرفی استیل 420

معرفی استیل 420 : در یادداشت‌های قبلی گفتیم که سری 400 استیل‌های زنگ نزن، محصولاتی عموماً با قابلیت شکل‌پذیری بالا و مقاومت زیاد در برابر خوردگی هستند . از دیگر ویژگی‌های این سری به خاصیت بگیر و همیشه مغناطیسی بودنشان اشاره کردیم، جایی که میزان کم کربن و ایفای نقشی پررنگ توسط کروم و مولیبدن این فولاد را به محصولات پرکاربردی در ساخت وسایل مختلف تبدیل کرده است .


در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه مباحث قیمت ورق استیل 420 و قیمت میلگرد استیل 420 به معرفی استیل 420 به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این سری از استیل‌ها پرداخته و اطلاعات بیشتری از آن‌ها را در اختیارتان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید :

معرفی استیل 420


ترکیب شیمیایی 


استیل 420 به عنوان یکی از زیرشاخه‌های سری 400، محصولی که آن را در آمریکا به نام42000 S، در انگلیس با نام C 56 و در سایر نقاط اروپا با نام X20Cr13 می‌شناسند، به عنوان یکی از سخت‌ترین ورق استیل‌های موجود بواسطه داشتن مقدار زیاد کروم شناخته می‌شود .


شاید بتوان مهمترین عامل پیدایش ویژگی‌های منحصر بفرد این محصول را داشتن کرومی 12 الی 14 دانست که از بیشتر استنس استیل‌ها دارای عدد بزرگتریست (گفتنیست که اعداد بزرگتری نیز مانند کروم 17 درصدی در استیل 430 فریتی و ... به چشم می‌خورد) . در همین رابطه استیل‌های 420 دارای حداقل 0.15%  کربن، 1% منگنز، 1% سیلیسیم، 0.04% فسفر و 0.03% گوگرد هستند . 
این محصولات در طی عملیات حرارتی به وجود می‌آیند و علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و پولیش‌کاری، دارای انعطاف‌پذیری بالایی (به ویژه در حالت آنیل شده) نیز هستند . 


در ادامه گفتنیست که دیگر اعضای این سری مانند استیل‌های 410، 416 و C 440 از جمله مهمترین محصولات مشابه با قابلیت جایگزینی با این محصول هستند، البته با این توضیح که ویژگی‌های کاربردی این محصولات نیز با کاری که در پیش است همخوانی داشته و مثلاً از نظر شرایط کاری، دمای فرآیند، غلظت مواد در ارتباط با فلز (مثلاً اسید و کلریدها) و یا نحوه فرآوری محصول همخوانی داشته باشند . 

مقاومت


از منظر مقاومت این محصولات در برابر خوردگی باید گفت که این پارامتر به صورت کاملاً نسبی و در مقایسه با جایگاهی که این محصول در آن ظاهر می‌شود سنجیده می‌شود! به عنوان مثال در معرفی استیل 420 باید گفت که این محصولات در ساخت کارد و چنگال به وفور استفاده می‌شوند، در نتیجه باید به بررسی تأثیر مواد غذایی یا شوینده روی آن‌ها تمرکز کنیم و نه اسید خاصی که تنها در آزمایشگاه‌های شیمی یافت می‌‌شود . در همین مثال باید گفت که این نوع استیل در کسوت کارد و چنگال مقاومت خوبی در برابر مواد غذایی دارد، حال اینکه قرارگیری مداوم در معرض خوراکی‌هایی با خاصیت خورندگی در بلند مدت می‌توان به ایجاد حفره‌هایی روی این محصول منجر شود . 


با بازگشت به سرفصل اصلی باید گفت که این محصولات در برابر آب شیرین، اسید‌های نچندان قوی، مواد قلیایی، هوا و مواد خوراکی مقاوم بوده و دچار خوردگی نمی‌شود . جالب است بدانید که چنانچه این محصولات براق و صیقل خورده باشند دارای مقاومت بیشتری بوده و در صورت پذیرش خط و پرداخت سطحی در برابر خوردگی ضعیف‌تر می‌شوند.
در خصوص مقاومت این محصولات در برابر حرارت زیاد نیز می‌توان گفت که تا دمای 650 درجه پوسته پوسته نمی‌شوند، به همین دلیل ساخت محصولی بواسطه آن‌ها که قرار است در دمایی بیش از حد مذکور فعالیت کنند پیشنهاد نمی‌شود .


عملیات حرارتی


می‌دانیم که عملیات حرارتی به عمل گرم و سرد کردن کنترل شده یک فلز به منظور تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی آن در عین ثابت نگه داشتن شکل این قطعه گفته می‌شود . در این روش که نوع و میزان گرمایش و سرمایش به تغییر خواص محصول نهایی می‌انجامد، محصولی مانند استیل‌های 420 دارای رفتارهای مختلفی می‌باشند .


به عنوان مثال گرم کردن این محصول تا دمایی بین 840 الی 900 درجه سانتی‌گراد و سپس سرد نمودن آن تا دمای 600 درجه که نهایتاً با سرد شدن در مجاورت هواست، یکی از راه‌های تغییر ویژگی‌های مکانیکی این محصول است . این در حالیست که انجام همین عمل را در دمای 730 الی 780 درجه را آنیل استیل 420 گویند . 


در ادامه گفتنیست که اگر تکه استیلی از گرید 420 از 950 الی 1040 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و به بلافاصله با کمک آب یا روغن سرد کنیم، در حقیقت بر روی این محصول عملیات سخت‌کاری صورت پذیرفته است . 


کاربرد


علاوه بر قاشق و چنگال‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، این محصولات برای ابزار آلات جراحی، ساخت تیغه های برشی و دریچه های سوزنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند . 
 

 


ارسال نظر درباره این موضوع