درباره میلگرد 304

درباره میلگرد 304

درباره میلگرد 304 : می دانیم که بسیاری از فلزات در حالت خالص خود به دلیل فقدان برخی فاکتورها (مثلاً داشتن مقاومت زیاد) به صورت خام استفاده نشده و پس از ترکیب شدن با چند عنصر دیگر (عموماً فلزی) به یک آلیاژ تبدیل شده و برای ساخت یک محصول آماده می‌شوند .
همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شده است، افزایش و کاهش این عناصر به پیدایش تفاوت و تغییرات قابل توجه و گاه کاملاً غیرمشابهی منجر می‌شود که همین امر مقدمات استفاده از آن‌ها را در قالب محصولات گوناگون میسر می‌کند . 


شاید در میان فلزات بتوان آهن را سرشناس‌ترین آن‌ها دانست، به طوری که در صحبت‌های روزمره خود نیز به کرّات جسم یا پدیده‌ای که فلزیست را آهنی می‌خوانیم . در همین رابطه می‌توان گفت که به دلیل اینکه این ماده از نظر جرم بزرگترین عنصر سازنده زمین بوده، اصلی‌ترین عنصر تشکیل دهنده لایه‌های بیرونی و درونی کره خاکی ما می‌باشد می‌باشد و در میان چهار عنصر متداول و پرکاربرد زمین قرار دارد (عموماً در قالب سنگ آهن با فرمول Fe2O3) ، ارتکاب این نوع اشتباهات رایج خیلی هم بی دلیل نیست!

 

استیل زنگ نزن 304


با توجه به توضیحات فوق، یکی از راه‌های تقویت و استفاده از این عنصر تبدیل آن به فولاد (پس از کاهش سنگ آهن با کک در کوره بلند، خالص‌سازی فلز مذاب از کانی‌های سیلیکات و اکسایش کربن) و ساخت محصولاتی مصرفی نظیر میل‌گرد، تیرآهن یا ورق‌های مورد استفاده در صنایع مختلف است .
در راستای تولید این محصولات چنانچه کربن مذکور حدوداً روی 0.08% مانده و به میزان 18 الی 20% کروم و 8 الی 10.5% نیکل به آن افزوده شود به حالتی خاص از استیل‌های نگیر و ضد زنگ با گرید 304 می‌رسیم که در ادامه قصد بررسی خروجی خاصی از آن‌ها یعنی درباره میلگرد 304 را داریم.


از یادداشت‌های پیشین نظیر قیمت میلگرد 304 و قیمت ورق استیل 304 به یاد داریم که استیل‌های 304 محصولاتی آستنیتی بودند که در مقایسه با فولادهای کربنی رسانایی الکتریکی و حرارتی کمتری داشتند. فقدان خواص مغناطیسی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و شکل‌پذیری زیاد این محصولات از جمله عوامل دیگری هستند که سبب شده است تا به طور گسترده‌ شاهد استفاده از این محصولات باشیم .


میلگرد 304 به عنوان یکی از فرآورده‌های خاص این ماده اولیه بواسطه داشتن کروم دارای استحکام کششی، سختی زیاد و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و سایش هستند. از سویی نیکل هم بدون اینکه میزان چقرمگی یا شکل‌پذیری محصول را کم کند موجب افزایش استحکام و سختی این محصول می‌شود که این عوامل به تولید محصولی بسیار پرکاربرد می‌انجامد.

 

درباره میلگرد 304


درباره میلگرد 304 می‌توان گفت که این محصولات به طور کلی در دو حالت درزدار و بدون درز و در رده‌هایی نظیر 10S، 5S و ... که نشان‌دهنده ضخامتشان هستند تولید می‌شوند. به عنوان برخی از فرآیندهای مکانیکی شاخص این محصولات می‌توان به آنیل کردنشان در محدوده دمایی ℃1010 تا ℃1120 و سرد نمودن سریع آن‌ها تا دمای محیط اشاره کرد.

درباره میلگرد 304 می‌توان به این مطالب اشاره کرد که جوشکاری آن‌ها با اکثر روش‌های استاندارد امکان‌پذیر بوده و نیازی به عملیات حرارتی بعد از جوشکاری نیست. به منظور ماشینکاری بهتر آن‌ها استفاده از سرعت‌های آرام دستگاه، تغذیه سنگین‌، روغن‌کاری خوب و مستمر، بهره‌گیری از ابزارآلات برش تیز و ماشین‌آلات مستحکم و قدرتمند توصیه می‌شود . 


در صورتی که در پی تغییر شکل این محصولات باشیم، این تغییرات بواسطه چکش‌خوار بودن استیل 304 به وجود آمده و در این خلال استحکام، سختی و حتی خاصیت مغناطیسی این ماده افزایش می‌یابد. در حالت گرم نیز باید آن را بین ℃927 تا ℃1024 گرم نموده و مقاومت آن در برابر خوردگی نیز با افزایش حدوداً 15 درجه‌ای دما (1038 درجه سانتیگراد) و کوئنچ در آب به بیشینه مقدار خود می‌رسد .


کاربردها


چنانچه قصد بررسی این موضوع به روشی فنی را داشته باشیم باید بگوییم که فقدان مولیبدن در این ماده سبب می‌شود تا در مقایسه با فولادهایی دارای مقادیری از این عنصر در محیط‌هایی که اسیدهای به شدت اکسیدکننده دارند مقاومت بیشتری از خود نشان داده و در برابر سولفور نیز تا دمای قریب به 40 درجه نمایش قابل قبولی دارد . 
با گذر از این توضیحات می‌توان درباره میلگرد 304 گفت که این محصول در صنایع غذایی، پتروشیمی، ستون‌گذاری برخی ابنیه خاص و همچنین ساخت شفت و وسایل آشپزخانه کاربرد زیادی دارد .

 


ارسال نظر درباره این موضوع