استیل L304

استیل L304

استیل L304 : در یادداشت‌های قبلی گفتیم که استیل‌های ضد زنگ آلیاژهایی فولادین می‌باشند که درصد قابل توجهی از ساختار آن‌ها را آهن، کروم و نیکل تشکیل داده است . در همین رابطه این محصولات بنا به روش ساخت و مواد سازندشان در دسته‌هایی نظیر فولادهای آستنیتی، مارتنزیتی، فریتی ، دوپلکسی و رسوب سخت شونده قرار می‌گیرند که سهم آستنیتی‌ها بمراتب از سایر آن‌ها بیشتر است .

آستنیت‌ها بواسطه ساختار میکروآستنیتی خود دارای کریستال‌هایی مکعبی شکل بوده که برای حفاظت از آن از عناصری نظیر نیکل، منگنز و نیتروژن استفاده می‌شود . در ادامه معرفی این محصولات گفتیم که آستنیت‌ها به وسیله حرارت سخت‌کاری نمی‌شوند که این عامل ریشه در ثبات ریزساختارشان در همه دماها دارد .

با بررسی دقیق‌تر فولادهای ضد زنگ آستنیتی به دو گروه اصلی 200 و 300 می‌رسیم، جایی که استیل‌های سری 200 به جای نیکل از منگنز بهره برده و بدین ترتیب علاوه بر کاهش قیمت ، مقاومت و سردکاری آن‌ها افزایش می‌یابد . این در حالیست که در سری 300 ، میزان نیکل و کروم از دیگر استیل‌ها بیشتر بوده و بدین واسطه محصولاتی نظیر آلیاژ‌های 302 ، 304 ، 305 ، 316 ، 321 و 347 کاربرد بیشتری می‌یابند .

استیل L304 و 304

همه این توضیحات داده شد تا به استیل L304 و 304 برسیم . این محصول (استیل 304) به عنوان یکی رایج و پرمصرف‌ترین فولادهای ضد زنگ، در اثر اعمال تغییراتی روی استیل‌های 302 به وجود آمده و در حقیقت ماحصل کاهش کربن و افزایش کروم آن است . در همین رابطه کربن کم استیل باعث جوش پذیری بهتر و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود .

این محصول که در قالب‌هایی نظیر ورق ، فلنج ، پروفیل ، لوله ، میلگرد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برابر پوسته پوسته شدن و اکسیداسیون تا 800 الی 830 درجه سانتیگراد (به صورت مداوم و متناوب) از خود مقاومت نشان می‌دهد .

با در نظر گرفتن ساختار استیل‌های 304 که از 17.5 19.5% کروم، 8.0 10.5% نیکل، 2% منگنز، 0.045% فسفر، 0.03% گوگرد، 0.75% سیلسیم، 0.01% نیتروژن و مقدار مشخصی آهن تشکیل شده‌اند، زمانی که 0.07% کربن آن‌ها به 0.03% کاهش می‌یابد، شاهد شکل گرفتن استیل‌های 304 کم کربن یا همان L304 هستیم . لازم به ذکر است که این کاهش کربن موجب افزایش مجدد جوش‌پذیری می‌شود .

چه تفاوتی میان استیل‌های L304 و 304 وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است تا چند قدم عقبتر رفته و ابتدا به بررسی یکی از ضعف‌های فولادهای ضد زنگ آستنیتی بپردازیم. در همین رابطه یکی از شایع‌ترین مشکلات این محصولات تعدیل میزان کروم از 18 درصد به زیر 11 درصد در نواحی مرزدانه‌ای می‌باشد که سبب می‌شود تا این قسمت‌ها از عامل ضد زنگ شدن خالی شده و با قرار گرفتن در شرایطی چالشی خورده شوند . گفتنیست که به این نوع زنگ زدگی موضعی «خوردگی بین دانه‌ای» گفته می‌شود .

زمانی که به بررسی علت این پدیده می‌نشینیم ، می‌بینیم که فولادهای مورد نظر پس از عملیات‌های حرارتی یا جوشکاری زمان لازم برای تثبیت و عبور آهسته از مرز 850 درجه تا 425 درجه سانتیگراد را نداشته‌اند، فلذا به«فولادهای حساس» تبدیل می‌شوند .

از آنجایی که فولادهای 304 (در کنار قیمت میلگرد 304 و قیمت ورق استیل 316  که آن‌ها نیز به این چالش گرفتار می‌شوند) از جمله پرکاربردترین استیل‌ها در صنعت می‌باشند، وجود خوردگی بین دانه‌ای و حساس شدن این آلیاژ‌ها در کار می‌تواند به وقوع خسارات سنگینی منتج شود، در نتیجه با روش‌های گوناگونی این مشکل تقلیل یافته یا به کلی برطرف می‌شوند .

به عنوان مثال عدم واکنش دادن کروم و کربن که به تشکیل کاربید کروم منتج می‌شود یکی از این روش‌هاست! برای این منظور با کاهش دادن میزان کربن ، کاربید کروم کمتری تشکیل شده و در مرزدانه‌ها نیز این عامل نامطلوب گسترش نمی‌یابد . با به حداقل رسیدن میزان کربن، شاهد تولید محصولی به نام استیل L304 هستیم .

استیل  304 L در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همانطور که گفته شد این محصول در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی کاربرد زیادی دارد، به همین دلیل در ساختار تجهیزات و محیط‌هایی با چالش‌های رطوبتی زیاد نظیر لوازم خانگی، وسایل آشپزخانه، میزهای آماده‌سازی غذا ، کابین آسانسور و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در تکمیل مطالب فوق باید گفت که استیل L304 که به استیل نقره‌ای یا سیلور نیز معروف است، ماده اولیه ضد آلرژی ساخت زیورآلاتی به این رنگ از قبیل انواع ساعت‌، گوشواره، گردن‌بند، انگشتر و ... می‌باشد . در کنار برخی از قاب‌های فلزی گوشی، بسیاری از نوشت افزارها از جمله خودکار و خودنویس‌های مرغوب نیز از ورقه‌های فولادین این گروه استفاده می‌کنند .

قرار گرفتن در هوای آزاد و در معرض باد و باران می‌تواند قدرتمند‌ترین فلزات را از پای درآورد، به همین دلیل برای ساخت محصولاتی نظیر درب‌های ورودی، پارکینگ و حتی لابی و نمونه‌های داخلی استفاده از استیل L304 پیشنهاد می‌شود . پایه‌های آیفون به عنوان یکی دیگر از پدیده‌هایی که بیرون از ساختمان قرار می‌گیرند، با تهدید زنگ زدگی مواجه بوده که باز هم استفاده از فلزی مقاوم (در کنار سنگ‌های ساختمانی) می‌تواند مانع از خوردگی آن‌ها شود .


ارسال نظر درباره این موضوع