قیمت میلگرد 304

چنانچه در حوزه فرآوری آلیاژ ها و تولید فولاد مطالعاتی از پیش داشته باشید، مستحضر هستید که یکی از زیر شاخه های پرکاربرد این محصول فولادهای ضد رنگ یا Stainless Steel می باشد. این محصول که از فلز اصلی آهن، حداقل کروم 10.5 درصدی و حداقل نیکل 1.2 درصدی در ساختار خود بهره می برد، چنانچه کمتر از 30 درصد کروم داشته باشد در زمره محصولات ضد زنگ این خانواده قرار می گیرد.

فولادهای ضد زنگ که میلگرد 304 هم به عنوان یکی از فرآورده های آن مطرح است دارای ویژگی های شاخصی می باشند که مقاومت بالا در برابر حرارت، فرسایش، اکسایش، خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت از جمله شاخص ترین آن ها می باشند. جالب است بدانید این محصولات توانایی جذب کردن یا جذب شدن توسط آهنربا را ندارند، در نتیجه اینکه گاهی با نام « استیلِ نگیر » از آن ها یاد می شود.

میلگرد 304 علاوه بر فرم پذیری بالا، به سادگی و با انعطاف زیاد قابل جوشکاری است. استفاده از این محصول در زمینه هایی مانند صنایع گاز، پتروشیمی، نیرو، تجهیزات آزمایشگاهی و ... به دلیل داشتن محیطی شیمیایی و اتمسفری و همخوانی کامل با تهدیدات احتمالی آن ها کاملاً محسوس بوده و بی دلیل نیست که صنایع مرتبط با حوزه های مذکور در پی یافتن قیمت میلگرد 304 می باشند.

 

چه تفاوتی میان فولادهای ضد زنگ 304 ، 304H و 304L وجود دارد؟

زمانی که محصولاتی از یک خانواده با پسوندهای متفاوتی عرضه می شوند، بدین معناست که بیشتر خصوصیات و ویژگی‌هایشان یکی بوده ولی در جزئیاتی که تفاوت های کوچکی به وجود می آورند با یکدیگر متفاوت می باشند.
به عنوان مثال در خصوص این سه زیر شاخه از فولادهای ضد زنگ 304 می توان گفت که همگی آن ها از مقدار مساوی کروم و نیکل برخوردار بوده و در برابر خوردگی، شکل پذیری و قابلیت جوشکاری ویژگی های یکسانی دارند؛ با این حال اختلاف مقدار برخی عناصر – به طور ویژه کربن - در آن ها (در حد چند صدم درصد) به بروز تفاوت هایی منجر شده است که به بررسی آن ها می پردازیم.


مدل های H  و L فولاد ضدزنگ 304

در تقسیم بندی این محصولات فولاد زنگ نزن 304H دارای 0.04 تا 0.1 درصد کربن است که سبب شده تا این محصول در دماهای بالا دارای مقاومت بیشتری به نسبت دیگر اعضای خانواده خود باشد. این در حالی است که کربن 304L حداکثر 0.03 % بوده که از Sensitization یا ایجاد حساسیت جوشکاری (یعنی تشکیل کاربیدهای کروم در امتداد مرزدانه های یک استیل ضد زنگ در معرض دمای 480 تا 820 درجه سلسیوس جلوگیری می کند. 
از مهمترین معایبی که می توان در خصوص تشکیل کاربید کروم برشمرد باید به کاهش مقاومت آن در برابر خوردگی در امتداد مرزدانه هایش اشاره کرد، امری که سبب می شود تا این نواحی به شدت آسیب پذیر شده و فولاد ضد زنگ را در محیطی که انتظار می رود زیر شاخه های304 آن از نظر خوردگی مقاوم باشند را مستعد سلسله خوردگی هایی غیرقابل پیش بینی کند.


فولاد زنگ نزن 304

با تأسی از تعاریف فوق که با ذکر میزان کربن فولاد مورد نظرمان شروع شد، باید بگوییم که فولاد 304 (30400 UNS) نیز دارای حداکثر 0.07 % کربن بوده که بدین ترتیب از نظر میزان کربن تا حدودی با هر دو دسته پیشین همپوشانی دارد، اما همانطور که  اشاره شد، وجود عناصر دیگری با مقادیر مختلف (مانند نیتروژن) نیز در ویژگی این محصولات بی تأثیر نبوده و سبب پیدایش تفاوت هایی مانند استحکام کششی در دمای اتاق می شود.
در ادامه لازم به ذکر است که فولاد زنگ نزن 304 به نسبت 304L در برابر خورندگی مواد مقاومت کمتری دارد، لذا هرکجا که نمونه دوم وجود داشته باشد، از اولی برای ساخت مخازن یا لوله هایی حاوی سیالات خورنده استفاده نمی شود.
این در حالی است که به دلیل کربن بیشتر 304H  نسبت به 304 ها، این محصولات در مواردی که نیازمند استحکام زیاد محصولی در ارتباط با حرارت بالا هستیم در اولویت انتخابمان قرار دارد.
در نهایت گفتنی است که هرگاه در ساخت یک محصول با فولاد ضد زنگ نیاز به جوشکاری نبود، نمونه ضد زنگ 304 می تواند گزینه مطلوبی باشد، لذا در ساختار ادوات آشپزخانه مانند کارد و قاشق - چنگال یا تجهیزات جراحی از این محصولات استفاده فراوانی می شود.