ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل دکوراتیو : در موارد متعددی برای ساخت یک محصول علاوه بر مقاومت بالای آن در برابر چالش‌های محیطی ، نیازمند بهره‌مندی از ماده اولیه‌ای هستیم که قادر باشد تا معیارهای زیبایی شناسی یک سبک را که از سوی طراح آن اعمال می‌شود به خوبی نمایش دهد .
در همین رابطه با بررسی مواد مختلف، این فلزات هستند که در برخی زیر مجموعه‌های خود دارای چنین فرآورده‌هایی می‌باشند، محصولاتی که علاوه بر داشتن مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه، خاصیت چکش خواری نیز داشته ، انعطاف‌پذیر بوده، قابلیت بازیافت داشته، در صورت آلیاژی و غنی بودن از عناصر مختلف در برابر مواد شیمیایی، دمای بسیار سرد و گرم، خورندگی و سایر چالش‌های مکانیکی مقاوم بوده و نهایتاً بواسطه براق بودن و داشتن سطحی یکدست مناسب ساخت مصنوعات گوناگون هستند . 
با توجه به این توضیحات ورق استیل دکوراتیو به عنوان پدیده‌ای که می‌تواند از سری استیل‌های ضدزنگ مختلف تولید شود، محصولیست که در ادامه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت .

ورق استیل دکوراتیو از چه عناصری تشکیل شده است ؟


همانطور که گفته شد این محصول از فرآورده‌های استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ است، پس آهن و کربن از اصلی ترین اجزای آن می‌باشد . در بررسی گرید‌های مختلف این محصولات گفتیم که معمولاً درصدی از آن‌ها را نیکل، کروم و مولیبیدن به همراه مقدار ناچیزی از عناصر دیگر تشکیل داده که میزان هریک از آن‌ها در تعیین و تغییر خواص این محصولات نقش مهمی دارند .
از میان همه گرید‌های موجود، چنانچه قصد استفاده از استیلی بگیر را داشته باشیم از گرید 430 و اگر قصد استفاده از ورق استیل دکوراتیو نگیر را داشته باشیم از سری 304 استفاده می‌کنیم .
اگرچه برای بررسی کیفیت اینچنین محصولاتی روش‌های فراوانی وجود دارد اما می‌توان گفت که تست های فلرینگ، پهن شدگی، سختی، رادیوگرافی و بازدید چشمی از جمله شاخص‌ترین روش‌های سنجش عیار آن‌ها می‌باشد .


رنگ ورق‌های دکوراتیو


با صرف نظر از مات، براق، آینه‌ای یا خش‌دار بودن این محصولات، وجود عنصر تیتانیوم به طلایی و اضافه شدن اندکی آلومینیوم به این ترکیب موجب برنزی شدن ورق مورد نظر می‌گردد . در ساختار ورق‌های فولادین آبی رنگ از تیتانیوم و آلومینیوم با غلظت بالاتر استفاده شده و در نمونه‌های مشکی می‌توانیم درصدی تیتانیوم، آلومینیوم و کربن بیابیم . نهایتاً ورق استیل دکوراتیو رزگلد دارای زیرکونیوم بوده که با افزایش آن به قرمز می‌رسیم .
با توجه به اینکه برای پرداخت سطوح این محصولات از مواد بیشتر و عملیات پیچیده‌تری نظیر روش رسوب فیزیکی بخار(PVD) استفاده می‌شود، طبق توضیحاتی که در
قیمت ورق استیل نگیر ، قیمت ورق استیل 304 و قیمت ورق استیل 321 گفتیم به نسبت ورق‌های استیل معمولی گرانتر باشند .


کاربرد ورق‌های دکوراتیو


محصولات فراوانی در اطراف ما وجود دارند که از مواد اولیه مختلف ساخته شده، اما می‌توان آن‌ها را از ورق‌های دکوراتیو فلزی نیز ساخت. مجسمه‌ها، انواع میز و صندلی یا پارتیشن‌های داخلی از جمله این محصولات هستند که چنانچه از این مواد اولیه ساخته شوند ظاهری بسیار زیبا به خود می‌گیرند . درب ‌های ورودی، آسانسورها، درب و اتاقک‌های آن‌ها نیز به عنوان محصولانی که عموماً فلزی هستند، چنانچه در ساختار خود از این مواد بهره بگیرند شکل و شمایل بهتری پیدا می‌کنند که می‌توانیم مصادیق آن‌ها را در سازه‌های شیک و گران‌قیمت، هتل‌ها، بیمارستان‌های خصوصی و ... یافت .


امروزه فروشگاه‌های فراوانی به ویژه در حوزه پوشاک به نقش پررنگ و مهم نورپردازی در جلب نظر مشتریان گذری پی برده‌اند، در نتیجه از همه فاکتورهایی که بتوانند در این مهم آن‌ها را یاری کند استفاده می‌کنند . به عنوان مثال استفاده از این ورق‌های دکوراتیو سبب می‌شود تا نور موجود در یک فضای محدود چند برابر شده و علاوه بر تحقق هدف فوق، فضایی مجلل را در محل کسب خود به وجود آورند.


یکی از رایج‌ترین تغییراتی که در مراحل پیش از استفاده این محصولات روی آن‌ها اعمال می‌شود، پانچ شدن و ایجاد سوراخ‌های متعدد ولی هدفمند روی آن‌هاست که سبب می‌شود تا بتوانیم با وجود ویژگی‌های جدیدی که در آن‌ها به وجود آمده (مثلاً قابلیت نمایش تصویر ماورای این صفحات و همچنین عبور نور) از این ورق‌ها در ساخت سبد، توری و الک مواد غذایی، صفحه و دریچه جلوبندی خودرو، جداره قطعات الکترونیکی که علاوه بر دفع تشعشعات الکترومغناطیسی موجب تهویه این سامانه نیز می‌شود، طراحی و تغییر نورپردازی، پنل عایق‌های صوتی و حرارتی، ساخت کف و پله های خانگی یا صنعتی و ... استفاده نماییم .
 


ارسال نظر درباره این موضوع