کاربرد استنلس استیل و نسوز در صنایع

صنایع غذایی
صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
صنعت فولاد
صنعت سیمان
معادن
صنایع نیروگاهی 
عملیات حرارتی و صنایع متالورژی
صنایع هوافضا
معماری و ساختمان سازی
تجهیزات کنترل آلودگی هوا
تجهیزات پزشکی
کشتی سازی
صنعت حمل و نقل
صنایع کاغذسازی

صنایع غذایی
مواد اولیه در صنایع غذایی عموما خاصیت اسیدی دارند. به دلیل خوردگی بالای این اسیدها، آلیاژهایی که در ساخت تجهیزات این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند نباید دچار هیچ گونه خوردگی شوند. چرا که علاوه بر کاهش مقاومت مکانیکی در نواحی خورده شده، ترکیبات شیمیایی محصول فرآیند خوردگی می تواند سمی باشد و موجب آلودگی محصول نهایی در صنایع غذایی شود. به همین جهت استنلس استیل ها به طور گسترده ای در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. استنلس استیل 304 گرید اصلی تجهیزات فرآوری مواد غذایی می باشد. نسوزهای 309 و 310 در محیط های حاوی استیک اسید و اسید سیتریک داغ مورد استفاده قرار می گیرند.

صنایع هوافضا
آلیاژهای مورد استفاده در صنایع هوافضا باید در دماهای بالا استحکام خود را حفظ کنند، استحکام خزشی بالا، استحکام خستگی خوب، اشاعه ترک آهسته، چقرمگی، مقاومت به اکسیداسیون دما بالا و مقاومت به خوردگی خوبی داشته باشند. استنلس استیل ها، آلیاژهای نیکل و تیتانیم به دلیل ارائه ویژگی های بالا در یک بازه دمایی گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. این آلیاژها در قطعاتی مثل قطعات موتور جت، قطعات اگزوز، تانک های سوخت و قطعات سازه ای مورد استفاده قرار می گیرند. برای کاربردهایی مانند اجزا کابین و تانک های سوخت که مقاومت به خوردگی متوسط مورد نیاز است آلیاژ 304 گزینه مناسبی می باشد. در شرایطی که خوردگی شدیدتر است آلیاژ 316 مورد استفاده قرار می گیرد. آلیاژهای 321، 309 و 310 به طور گسترده ای در سیستم اگزوز موتور هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند. آلیاژ 17-4PH ترکیبی از استحکام، سختی و مقاومت به خوردگی بالا را ارائه می کند و در قطعات سازه ای فضاپیما مورد استفاده قرار می گیرد.

معماری و ساختمان سازی
استنلس استیل به دلیل استحکام، مقاومت به خوردگی، ظاهر و دوام به ماده ای با کاربرد متداول تبدیل شده است. امروزه معماران در طراحی ساختمان های بلند و پل های طولانی و حتی پروژه های هنری عمومی از این ماده استفاده می کنند. برای کاربردهای ساختمانی مانند بالکن، نمای خارجی، راه پله، آسانسور و بالابر، سیستم های گرمایش، سرمایش و تهویه استنلس استیل 304، 316 و دوپلکس های 2205 و 2507 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.
تجهیزات پزشکی
وسایل طراحی شده برای کاربردهای پزشکی باید معیارهای طراحی و ساخت ظریف را به دست بدهند. استیل ها برای ساخت چاقو و ابزار برش، پنس و... مورد استفاده قرار می گیرند. استیل های مورد استفاده در تجهیزات پزشکی باید خواص مکانیکی ویژه ای داشته باشند و بتوانند در مواد شیمیایی که جهت پاکسازی و استرلیزه به کار می روند پایداری خود را حفظ کنند. ابزار جراحی اغلب از جنس استیل مارتنزیتی 17-4PH ساخته شده اند. گریدهای 304 و 316 برای ساخت ابزاری که به استحکام و سختی بالا مورد نیاز نباشد مورد استفاده قرار می گیرند. این آلیاژها مقاومت به خوردگی بیشتری نسبت به گریدهای رسوب سخت شونده دارند.

صنایع کشتی سازی
ورق های استنلس استیل و آلیاژهای نیکل به دلیل مقاومت به خوردگی، خواص مکانیکی خوب و سهولت در ساخت  در صنایع کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برای کاربردهایی مانند مخازن مواد شیمیایی آلیاژهای 316 و 317 مناسب می باشند. در حال حاضر این آلیاژها با دوپلکس هایی مانند 2205 و 2101 به دلیل استحکام تسلیم و مقاومت به خوردگی بالاتر در حال جایگزینی می باشند. 

تجهیزات کنترل آلودگی هوا
برای جلوگیری از آلودگی هوا محدود کردن خروج دی اکسید سولفور به اتمسفر ضروری است. این موضوع در ساخت سیستم های دیسولفوره گاز در کارخانه هایی که از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ استفاده می کنند، اهمیت دارد. شرایط محیطی این سیستم ها بسیار خورنده است. به دلیل این شرایط پیچیده، گستره وسیعی از استنلس استیل ها و سوپرآلیاژها در ساخت این سازه-ها مورد استفاده قرار می گیرند.

صنعت فولاد
استنلس استیل و سوپرآلیاژ به دلیل مقاومت به خوردگی، مقاومت به حرارت و سایش و استحکام در فرآیند تولید فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. استنلس استیل های گرید 316،304، 321 ، 309 و 310 در ساخت کوره کک سازی، کوره بلند و کنورتور مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت تجهیزات مورد استفاده در اسیدشویی شامل تانک های نگهداری اسید، سبدها، چنگک ها و... اینکولوی 825 گزینه مناسبی است.
صنایع حرارتی
استنلس استیل های مقاوم به حرارت و سوپرآلیاژهای پایه نیکل به طور گسترده ای در صنایع حرارتی مانند ساخت کوره، صنایع بازیافت و پالایشگاه های نفت برای ساخت قطعاتی مانند پوشش ها و جعبه های آنیل، سبدها و سینی ها، محفظه های زغال سنگ، درها، فن ها، فلرها، مبدل های حرارتی، تیوب هنگر، انکر و... مورد استفاده قرار می گیرند.

صنعت حمل و نقل
استنلس استیل و سوپرآلیاژهای پایه نیکل نقش مهمی در صنعت حمل و نقل دارند. این آلیاژها در اجزا ماشین های سنگین، صنایع نظامی، ساخت واگن های قطار، صنایع هوافضا و کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرند. استنلس استیل های 304، 316، 309، 410 و 17-4PH در ساخت دنده ها، اجزا انتقال قدرت و... مورد استفاده قرار می گیرند. آلیاژ 17-4PH در ساخت تجهیزات نظامی و آلیاژهای 316،317 و 2205  در سازه واگن های قطار و استیل 410 در ساخت واگن های حمل زغال سنگ  مورد استفاده قرار می گیرند.