خواص استیل 321

خواص استیل 321

خواص استیل 321 : با بررسی سری‌های مختلف فولادهای ضدزنگ (و دیگر آلیاژها) یکی از بارزترین تفاوت‌ها و نکاتی که با آن‌ها برمی‌خوریم شباهت بسیار زیاد دو محصول با یکدیگر و وجود تفاوتی جزئی میان ‌آن‌ها به دلیل داشتن مواد سازنده‌ اندکی متفاوت است . جالب اینجاست که در مواردی نیز مانند فرق بین استنلس استیل 304 و 321 این تفاوت حتی ریشه در عناصر سازنده نیز نداشته و به دلیل کم و زیاد بودن برخی از آن‌ها نسبت به دیگری به وجود آمده‌اند .


به بیانی دیگر در این مواد وجود مقداری تیتانیوم اضافه در فولاد 321 و صد البته چند برابرکربن بیشتر سبب شده است تا این آلیاژ به وجود آمده و در مواردی در همپوشانی با کاربردهای استیل 304 مورد استفاده قرار گیرد .


اگرچه برای افرادی که دستی بر آتش علم مواد، عملیات حرارتی، شیمی پایه یا استفاده‌های کاربردی از این محصولات ندارند اندکی تیتانیوم نباید فرق زیادی بین کاربردهای آن‌ها به وجود آورد، اما نکته اینجاست که این میزان اضافه از این عنصر سبب می‌شود تا در حین جوشکاری در دمای 427 تا 816 درجه سانتیگراد کاربیدهای اضافه تشکیل نشود . از سویی دیگر وجود این عنصر موجب می‌شود تا خواص دما بالای آلیاژ بهبود یابد . در تکمیل این توضیحات باید افزود که میزان کربن با استحکام تسلیم رابطه‌ای مستقیم دارند، پس هرچه میزان کربن بیشتر باشد، استحکام تسلیم هم بیشتر خواهد بود.


در مقایسه استیل 321 و 304 نیز می‌توان گفت که مورد اول دارای شکل پذیری و مقاومت بیشتری در برابر شکستگی است . از دیگر ویژگی‌های شاخص این آلیاژ نیز می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و همچنین استحکام خزشی بالای آن اشاره کرد .

استیل 321 از چه عناصری تشکیل شده است؟

با صرف نظر از آهن به عنوان ماده اصلی با اندازه متعادل، همانند سایر استیل‌های ضد زنگ و غیر مغناطیسی می‌توان ردی از کربن (0.08 %) ، کروم (17 الی 19 %) و نیکل (9 الی 12 %) در این آلیاژ یافت. از دیگر عناصر سازنده این نوع فولاد می‌توان به 2% منگنز، 0.045% فسفر، 0.03% گوگرد، 0.75% سیلیسیم، 0.01% نیتروژن و 0.7% تیتانیوم اشاره کرد .
در تکمیل این اطلاعات جای دارد به این نکته هم اشاره کنیم که در مواردی که با همین ترکیب میزان کربن به 0.04% تقلیل یابد، در حقیقت با  
قیمت ورق استیل 321 H سر و کار داریم .

خواص استیل 321

در خصوص مقاومت در برابر خوردگی گرید ۳۲۱ - همانطور که در قیمت ورق استیل 304 و قیمت میلگرد 304 گفتیم - می‌توان ادعا کرد که بسیار شبیه 304 بوده و به دلیل داشتن تیتانیومی که بدان اشاره شد دارای مقاومت در برابر خوردگی بین دانه‌ای هم می‌باشد . جالب است بدانید وجود یون کلرید سبب شده است تا این ماده در برابر خوردگی حفره‌ای و شیاری رفتاری شبیه استیل L۳۰۴ داشته باشد .


در ادامه خواص استیل 321 گفتنیست که این ماده در برابر اسیدهای آلی و برخی نمونه‌های معدنی دارای مقاومتی مثال زدنی بوده اما به دلیل اینکه حضور بلند مدت آن در دماهای ۴۸۲ الی ۸۱۶ درجه سانتیگراد موجب کاهش مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود، در ساخت برخی محصولات (نظیر کوره‌ها یا لوله‌هایی حامل سیال‌های داغ در این بازه دمایی) کاربرد کمتری دارد . 
شکل‌پذیری به عنوان عامل مهم دیگری که در بررسی ویژگی‌های یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد در این گرید بسیار راحت است ، هرچند وجود کربن سبب شده است تا فشار فریتیکی بیشتری مورد نیاز باشد . این محصول پس از عملیات حرارتی به سرعت سخت می‌شود، در نتیجه در مواردی آنیل کردن آن پس از تشکیل اجتناب‌ناپذیر است .


این محصول در برابر فورجینگ یا ضربات چکش مقاومت بیشتری نسبت به آلیاژهای مشابه خود داشته، تقریباً با عملیات حرارتی سخت کاری نشده و عملاً تنها در برابر آنیل و کوئنچ کردن عکس العملی از خود نشان می‌دهد و نهایتاً به دلیل عدم انتقال جوش قوس که معلول وجود تیتانیوم است، جوشکاری آن در دماهای بالا توصیه نمی‌شود .

در تکمیل این توضیحات و خواص استیل 321 باید گفت که این ماده توسط عملیات جوشکاری مایع و ذوبی (فیوژن) جوش داده شده ، جوش پذیری مناسبی با هر دو روش نفوذی و مقاومتی از خود نشان می دهند و به دلیل عدم خوب پرداخت شدن برای کاربردهای تزئینی استفاده نمی‌شوند .

کاربرد استیل ۳۲۱

به طور کلی از این محصول در دماهای کمتر از 500 درجه سانتی‌گراد استفاده‌ می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به سازه‌های حوزه هوافضا، پیستون موتور، اگزوز ماشین های سنگین و دیزلی، آستر دودکش، اتصالات، تجهیزات صنایع غذایی، تولید کاورهای آنیل، سوپر هیترها، سازه‌های حوزه پالایش نفت و تولید دارو، اکسیدکننده‌های حرارتی، صنایع مرتبط با پلی آمونیک و ... اشاره کرد . 
لازم به ذکر است که این محصولات در قالب ورق، صفحه، میلگرد، لوله، شفت و همچنین اتصالاتی نظیر فلنج، کپ، زانو، سیم جوش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند . 

 


ارسال نظر درباره این موضوع