قیمت ورق استیل 316

با بررسی خط تولید یا سامانه فروش فرآورده های صنعتی، در موارد متعددی مشاهده می شود که دو یا چند محصول با داشتن ظاهری کاملاً یکسان و غیر قابل تفکیک، دو پدیده کاملاً جدا از هم بوده که کاربردهای منحصر بفردی نیز دارند. شما به عنوان یک خریدار چگونه می توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید؟ چه تضمینی وجود دارد که فروشنده در حین ارسال محصول کالای اشتباهی را نفرستاده و یا با دیدی منفی تر، تعمداً و با نیات نچندان خیر محصول دیگری را برایتان ارسال ننماید؟

این مشکل که در همه شاخه های صنعتی کمابیش دیده می شود، در حوزه فعالیت ما و در بازار رقابتی قیمت ورق استیل 316 به صورت تشابه بسیار زیاد ورق های استیل 304 و 316 خودنمایی می کند. در همین رابطه  می توان وجود 2 تا 3 درصدی عنصر مولیبدن در ورق استیل 316 را وجه تمایز آن ها دانست. 

مولیبدن (Molybdenum) عنصری فلزی با عدد اتمی 42 می باشد که در گروه سوم عناصر واسطه و تناوب پنجم قرار گرفته است . این عنصر به صورت طبیعی و خالص در طبیعت یافت نمی شود و نمونه هایی از آن که در قالب شمش ، گرد ، میله ، بلور یا ورقه های بزرگ یافت می گردد حاصل تصفیه مولیبدنیت ( MoS2 ) و احیای اکسید این ماده است. این ماده که ترکیب گران قیمت تنگستن و پلاتین جانشین مشابهش می باشد، در آلیاژ های فولادی عاملی برای افزایش استحکام و مقاومت ماده در برابر خوردگی، افزایش مقاومت سطح در برابر محلول های کلردار و همچنین بالاتر رفتن مقاومت خوردگی آن در برابر اسید ها از جمله سولفوریک اسید، استیک اسید و فورمیک اسید است. از همین توضیحات می توان دریافت که وجود این ماده به بیشتر شدن مقاومت ورق استیل 316 در مقایسه با نمونه 304 منجر شده و یکی از روش های تمییز آن ها می باشد.

در مورد قیمت ورق ۳۱۶ می توان چنین مطرح نمود که اخرین قیمتی که در استیل زرین وجود دارد آخرین قیمتی است که در بازار وجود دارد و اما مواردی که در قیمت ورق ۳۱۶ تاثیر گذار می باشد ضخامت و الیاژ می باشد که سازنده ان را انجام داده است ، لازم به ذکر است که یکی از عواملی که سبب محبوبیت یک ورق می شود خصوصیت ضد زنگ بودن ان می باشد که سبب محبوبیت بیشتر ورق خواهد شد که در نهایت با علت تقاضای بسیار بالایی که در یک ورق وجود دارد سبب می شود ان ورق دارای نوسانات بسیار بالایی گردد که در این زمینه استیل زرین همواره در پی راهی می باشد که بتواند ورق محبوبی را عرضه نماید که دارای قیمت مناسبی باشد .
از جمله موارد دیگری که در قیمت ورق می تواند تاثیر گذار باشد ماده اولیه ان می باشد که ما‌ده اولیه این ورق می تواند دارای کربن و نیکل و کروم با درصد های متفاوت باشد که در این حالت می تواند دارای انواع مختلف و متفاوتی باشد ، البته اکثریت ورق های موجود در بازار از استیل هایی نظیر ۳۰۴،۳۱۶،۴۲۰،۳۱۰،۳۲۱،۳۰۹و ۴۳۰ ساخته می شوند .
از جمله موارد دیگری که سبب افزایش و یا کاهش قیمت ورق می گردد ضخامت ورق های تولید می باشد که ضخامت انها می تواند از ۰.۳ تا ۵۰ میلی متر باشد ، از جمله موارد دیگری که سبب تغییر قیمت ورق 316 می گردد می توان به کاربرد و موارد استفاده ان اشاره نمود که از ورق ها در مواردی همچون خودرو سازی، لوازم خانگی،ساخت هواپیما و … استفاده می شود که از این ورق ها به صورت روزانه و یا حتی لحظه ای دچار نوسان قیمت می شوند و در کنار مواردی که مطرح گردید الیاژ ورق نیز نقش مهم و تاثیر گذاری را بر عهده دارد .
موارد تاثیر گذار در قیمت ورق ۳۱۶ :
۱) ضخامت ورق که می تواند از ۰.۳ تا ۵۰ میلی متر متفاوت باشد .
۲) الیاژ ورق .
۳) ضد زنگ بودن ورق
۴) میزان درصد کروم و نیکل و کربن در ماده اولیه ورق .
۵) کاربرد و مورد استفاده ورق .
از جمله الیاژ های محبوب عبارتند از :
ورق های استیلی که در استیل زرین تولید می گردند با الیاژ هایی نظیر ۳۱۶،۳۰۴،۳۰۹،۳۱۰،۳۲۱ و ۴۳۰ تولید می گردند که هر کدام انها می توانند دارای ضخامت متنوعی در بازار باشند .
ورق های استیل به دو صورت رول و شیت تولید می گردند که قیمت این دو با یکدیگر متفاوت می باشد ولی در حالت کلی مهم ترین عاملی که سبب تفاوت در قیمت انها می گردد ، میزان ضخامت و وزن و همچنین ابعاد سفارشی انها می باشد .

ورق استیل ۳۱۶ از جمله ورق های ضد زنگ می باشد که این ورق دارای حداکثر ۳۰ درصد کروم می باشد ،از جمله ویژگی های بسیار متمایز این ورق می توان به ضد زنگ بودن این ورق و همچنین مقاومت بسیار زیاد آنها در برابر خوردگی اشاره نمود ، این ورق همچنین در برابر حرارت نیز مقاوم می باشد به گونه ای که هیچ گونه آسیبی در حرارت های بالا در این ورق ها اتفاق نمی افتد و در واقع به این ورق ها نسوز گفته می شود این ورق ها دارای ۸ درصد نیکل میباشند ، ورق ۳۱۶ دارای درصد بسیار اندک کربن می باشد به همین جهت از این ورق ها در جوشکاری و فرم دهی و سخت کاری ها استفاده می شود که در این عملیات می توان از حرارت بالا در ورق ۳۱۶ استفاده نمود ، این ورق دارای خاصیت مغناطیسی نمی باشد به همین جهت به این ورق ها ورق استیل نگیر گفته می شود ، از جمله کاربردهای این ورق ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
سینک ، لوازم آشپزخانه ، وان که در این موارد کشش بسیار عمیقی صورت می پذیرد ، جهت کسب اطلاع از آخرین قیمت ورق ۳۱۶ می توانید با استیل زرین تماس حاصل نمایید .
ورق ۳۱۶ دارای ۱۸ درصد کروم بوده و علاوه بر آن میزان نیکل موجود در آن ۸ درصد می باشد و همانطور که پیش از این مطرح گردید این ورق به علت دارا بودن خاصیت اندک مغناطیسی به آنها ورق استیل نگیر گفته می شود ، ورق 316 در دسته ورق های صنعتی می باشد ، ضخامتی که این ورق دارا می باشد می تواند از ۰.۵ تا ۲۰۰ میلی متر باشد .
از جمله مواردی که در قیمت ورق ۳۱۶ تاثیر گذار می باشد ضخامت آنها است ، در صورتی که نسبت به انتخاب ورق ۳۱۶ با ضخامت مد نظر خود اطمینان حاصل نموده اید می توانید نسبت به ثبت سفارش خود به استیل زرین اقدام نمایید .
ورق ۳۱۶ از جمله پر کاربرد ترین ورق ها محسوب می گردد ، این ورق در رتبه دوم پر مصرف ترین ورق ها محسوب می شود که رتبه یک ان متعلق به ورق ۳۰۴ می باشد ، و البته می توان بیان نمود که از لحاظ خواص فیزیکی و همچنین مکانیکی شباهت بسیار زیادی با ورق ۳۰۴ دارد و تنها تفاوت آن با ورق ۳۰۴ در درصد مولیبدن آن می باشد و ذکر یک نکته در این قسمت بسیار حائز اهمیت می باشد که این ورق از لحاظ ترکیبات شیمیایی مشابه یکدیگر می باشند .

ورق ۳۱۶ نیز از جمله ورق های ضد زنگ می باشد و میزان کروم موجود در آن ۱۰ تا ۳۰ درصد می باشد و همین امر سبب می گردد تا در برابر خوردگی و یا زنگ زدگی و همچنین حرارت بسیار مقاومت نماید ، لازم به ذکر است که میزان نیکل موجود در این ورق هم ۸ درصد می باشد ، جهت عملیات جوشکاری که نیازمند حرارت بالایی وجود دارد می توان از ورق ۳۱۶ استفاده نمود و از جمله علت های آن نیز وجود کربن با درصد اندک می باشد که سبب می گردد در کارهای سخت با شدت بالا بتوان از آنها استفاده نمود ، به ورق ۳۱۶ ورق استیل نگیر گفته می شود که از جمله علت های آن می توان نداشتن خاصیت مغناطیسی را نام برد ، در ادامه به بررسی کاربردهای ورق ۳۱۶ پرداخته می شود :
۱) ساخت سینک
۲) لوازم آشپزخانه
۳) وان حمام
که جهت ساخت تمام اینها به کشش زیادی نیاز می باشد ، قیمت ورق ۳۱۶ به موارد بسیاری بستگی دارد که از جمله این موارد به ضخامت موجود در ورقه ها می توان اشاره نمود و سما مشتریان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ضخامت های موجود در ورق ۳۱۶ می توانید با کارشناسان و متخصصان استیل زرین تماس حاصل نمایید .
ورق ۳۱۶ از جمله ورق های پر مصرف در بازار محسوب می گردد ، نام دیگر ورق ۳۱۶ ، استیل صنعتی می باشد ، این ورق دارای شباهت هایی در زمینه ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی و فیزیکی با ورق ۳۰۴ می باشد و آنها تفاوت آن با ورق ۳۰۴ در درصد مولیبدن آن می باشد که می توان به این نکته اشاره نمود که میزان درصد مولیبدن موجود در ورق ۳۱۶ دو تا سه درصد می باشد که همین امر سبب می گردد تا خواص آن دارای بهبود بیشتری گردد و از جمله تفاوت های عملکردی با ورق ۳۰۴ می توان به مقاومت در برابر حرارت و خوردگی اشاره نمود در واقع ورق ۳۱۶ دارای مقاومت بیشتری در برابر ۳۰۴ می باشد و در مورد قیمت ورق ۳۱۶ می توان بدین گونه مطرح نمود که آنها دارای قیمت بیشتری نسبت به ورق ۳۰۴ می باشند .
به علت دارا بودن خواص فوق العاده مطلوبی که در ورق ۳۱۶ دارا می باشد سبب می گردد که اولین انتخاب در صنایع شیمیایی محسوب گردد که از جمله علت های این انتخاب می توان به مقاومت در برابر خوردگی اشاره نمود که سبب می گردد از این ورق در محیط های کلریدی به آسانی استفاده نمود ، از جمله مقاومت هایی که در ورق ۳۱۶ وجود دارد می توان به مقاومت در برابر اسید سولفوریک ،اسید استیک، اسید فرمیک و اسید هیدرولیک اشاره نمود ، ورق ۳۱۶ به استیل دریایی معروف می باشد با این حال در محیط های دریا دارای مقاومت بالایی نمی باشد و دچار خوردگی حفره ای خواهد شد .

مواردی که در قیمت ورق ۳۱۶ تاثیر گذار است می توان به مواردی نظیر ضخامت اشاره نمود ، ضخامت در ورق ۳۱۶ می تواند ۴ میل ، ۱۰ میل ، ۸ میل، ۶ میل،۵ میل،۱ میل، ۲ میل، ۳ میل و یا حتی ۴ میل باشد . مورد بعدی ابعاد ورق ۳۱۶ می باشد که می تواند ۲۵۰۰*۱۲۵۰ ،۱۰۰۰*۲۰۰۰ میل باشد .
ورق ۳۱۶ از جمله ورق های بسیار پر کاربرد محسوب می گردد ، لازم به ذکر است که از این ورق در ساخت محصولات متفاوتی در پروژه های ساختمانی و یا عمرانی استفاده می گردد ، شما مشتریان محترم می توانید جهت ثبت سفارش و یا اطلاع از آخرین قیمت ورق ۳۱۶ با استیل زرین تماس حاصل نمایید و با بهره مندی از کارشناسان و متخصصان استیل زرین به انتخاب بهترین ورق بپردازید .
و اما پیش از پرداختن به هر موضوعی بهتر است با استنلس استیل آشنا شوید :
استنلس استیل که امروزه به جای استیل بسیار به کار برده می شود در واقع فولاد هایی هستند که بر خلاف فولادهای معمولی دچار زنگ زدگی نمی شود و لکه نیز نمی گیرد ، در ورق های استیل آلیاژهایی با پایه آهن می باشند که میزان کروم موجود در آنها ۱۱ درصد می باشد که لازم به ذکر است که میزان کروم موجود در آن سبب می گردد دچار خوردگی نشود و همچنین این امر سبب می شود از این ورق به نحو صحیحی محافظت نماید و از جمله علت های آن می توان به ایجاد لایه اکسید کروم اشاره نمود ، در واقع با ایجاد لایه اکسید کروم چسبندگی ایجاد می گردد و ضخامت موجود در آن تقریبا ۱۰۰ آنگستروم می باشد که این ضخامت بر روی سطح استیل قرار می گیرد و جهت ایجاد آن اکسیژن هوا به تنهایی کفایت می نماید .
مطابق با آنچه گفته شد فولادها به دو دسته تقسیم می شوند که آنها عبارتند از فولاد ساده و استیل ضد زنگ ، که فولاد ساده دارای عناصر محدودی می باشد و همچنین این فولادها دارای ضخامت اندک و همچنین مقاومت بالایی نیز می باشند ، این فولادها دارای کربن، سیلیسیوم، منگنز،گوگرد و فسفر می باشد و در صورتی که علاوه بر موارد گفته شده کروم نیز به آنها اضافه شود استیل ضد زنگ و یا استنلس استیل ایجاد می گردد که این ورق ها همانطور که گفته شد در برابر خوردگی دارای مقاومت بالایی می باشند و پی از آن نیز کروم موجود در ورق با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و در نهایت به اکسید کروم تبدیل می گردد ، این لایه قابل دیدن نمی باشد و دیده نمی شود و این در حالی است که این لایه با ایجاد ممانعت میان هوا و فلز مانع از زنگ زدگی فلز می گردد و سبب می گردد سالم بماند .

در این قسمت به بررسی بیشتر ویژگی های ورق ۳۱۶ پرداخته میشه و اینکه از این ورق در چه موقعیت ها و ویژگی هایی می توان استفاده نمود :
از جمله علت های اصلی و تاثیر گذار در مورد قیمت ورق ۳۱۶ می توان به ضخامت و آلیاژهای آن اشاره نمود با این حال موارد دیگری از جمله ضد زنگ بودن ورق های استیل نیز بسیار اهمیت دارد که ورق ۳۱۶ این ویژگی را دارا می باشد و از جمله علت های مهم در تقاضای عمده این ورق ها می باشد که ورق ۳۱۶ را به یک ورق فوق العاده پر کاربرد تبدیل نموده است ، عمده ورق های ۳۱۶ به صورت واردات تامین می گردد به همین علت در قیمت آنها نوسانات ارز نیز تاثیر گذار می باشد .
با توجه به اینکه درون این ورق ها چه میزان از مواد وجود دارد تاثیر بسیار زیادی را در مواد اولیه آنها می توان شاهد بود ، در واقع درصد میزان کربن ، نیکل و کروم موجود در آنها می تواند در مواد اولیه موجود در ورق ۳۱۶ تاثیر گذار باشد با این حال ورق های دیگر موجود در بازار می تواند ورق ۳۰۴، ۳۱۶،۴۳۰،۳۱۰،۳۲۱،۳۰۹ و یا ۳۰۴ باشد .
از جمله موارد دیگری نیز که در قیمت ورق ۳۱۶ تاثیر گذار می باشد می توان به ضخامت ورق ها نیز اشاره نمود که این ضخامت می تواند از ۰.۳ تا ۵۰ میلی متر متفاوت باشد .
ورق های استیل همچنین به صورت رول و یا شیت در بازار عرضه می گردد ، از جمله ماده های اصلی در تولید اینگونه ورق ها می توان به کروم و آهن و نیکل اشاره نمود که در نتیجه تغییر در هر کدام از ورق ها می تواند تاثیر فوق العاده ای را در قیمت نهایی ورق داشته باشد .

ورق براق یا BA چیست ؟
ورق های براق می توانند به صورت رول و یا شیت وجود داشته باشند که نام دیگر آنها BA می باشد ، علاوه بر ورق های براق ، ورق های خش دار نیز با کیفیت کاملا مطلوبی توسط استیل زرین در بازار عرضه می شوند ، از اینگونه ورق های خش دار می توان در مواردی از جمله ساخت لوازمی که در بدنه خودرو کاربرد دارد ، طراحی و تولید زیور آلات با کیفیت و جذاب و کاربرد دیگری که از این ورق ها می توان نام برد استفاده از آنها در صنایع نفت و گاز می باشد .
نام دیگری که برای ورق ۳۱۶ در نظر گرفته شده است ورق های ضد اسید می باشد و البته لازم به ذکر است که این ورق ها دارای مقاومت فوق العاده ای در برابر خوردگی می باشد که سبب می گردد این ورق ها را در برابر ورق های ۳۰۴ دارای مقاومت فوق العاده بیشتری باشد که در محیط هایی که احتمال آسیب بیشتر وجود دارد از ورق های ۳۱۶ استفاده نمود و همچنین این ورق ها دارای استحکامات بسیاری در کشش می باشد و از جمله علت های رایج بودن استفاده آنها می توان به مقاومت آنها در شرایطی که حرارت بالایی وجود دارد اشاره نمود و همچنین مقاوم بودن این ورق ها سبب می گردد آنها دارای قیمت بیشتری باشند .

امروزه استفاده از انواع ورق های استیل در تولید محصولات بسیاری در صنایع مختلف و پروژه های عمرانی و ساختمانی کاربرد فراوانی دارد که مبحث مهمی که در قیمت ورق ها وجود دارد نوع آلیاژ موجود در آن می باشد به گونه ای که هر آلیاژ به کار رفته در ورق دارای قیمت خاص خود می باشد .
ورق های ۳۱۶ و ۳۰۴ با دارا بودن ویژگی هایی مانند مقاومت به خوردگی، مقاومت حفره ای، شکل پذیری ورق ها و همچنین ضد زنگ بودن بسیار محبوب می باشند ، ورق های استیل از عناصری مانند کروم ، نیکل و کربن ساخته شده اند که در صورتیکه تغییری در میزان این عناصر موجود در ورق ها ایجاد گردد ، در قیمت ورق ها نیز تاثیر گذار خواهد بود و علاوه بر موارد گفته شده تغییر در قیمت ارز و گرید ورق ها و همچنین هزینه موجود در حمل و نقل ورق ها در تعیین قیمت نهایی بی تاثیر نخواهد بود و اما در ادامه به بررسی استنلس استیل پرداخته می شود :
استنلس استیل چیست ؟
امروزه نام استنلس استیل بسیار شنیده شده است به گونه ای که تمام مواردی که با استیل ساخته شده اند به گونه ای که به سمت استنلس استیل گرایش یافته اند که از جمله معروف ترین آن نیز همان ورق های استنلس استیل می باشد ، این فولاد همانند فولاد های معمولی نمی باشد به گونه ای که در برابر هوا و رطوبت واکنش نشان نمی دهد و همچنین در ظاهر آن نیز هیچ گونه لکه ای مشاهده نمی شود ، ورق های استیل یک آلیاژ با پایه آهن می باشد که دارای ۱۱ درصد کروم است که وجود کروم سبب می گردد فولاد در برابر خوردگی دارای خواص محافظت کننده ای باشد و این امر به سبب ایجاد لایه اکسید کروم می باشد که این لایه سبب می گردد فولاد در برابر آسیب بسیار محافظت شده باشد ، لایه اکسید کروم چسبنده می باشد و ضخامت آن ۱۰۰ آنگستروم می باشد که با استفاده از اکسیژن موجود در هوا این لایه ایجاد می گردد .
بنابر آنچه گفته شد فولادها به دو نوع ساده و ضد زنگ تقسیم می شود ، فولاد کربنی که در نوع ساده نیز می باشد دارای عناصر کمی است که وجود کربن سبب مقاومت بالا و ضخامت آن نیز اندک می باشد از جمله عناصری که در فولاد ساده کربنی وجود دارد میتوان به سیلیسیوم ، منگنز ، گوگرد و فسفر اشاره نمود و در صورت افزودن کروم به آهن می توان استیل ضد زنگ نیز تولید نمود .
می توان بدین گونه بیان نمود که ورق های استیل ضد زنگ در برابر خوردگی به شدت مقاوم می باشند و از جمله علت های آن تشکیل لایه اکسید کروم می باشد که این لایه میان هوا و فلز فضایی ایجاد می نماید که سبب می شود استیل به هیچ وجه دچار آسیب نشود .

ورق های استیل از جمله ورق های پر کاربرد محسوب می گردد که از این ورق ها می توان در صنایع مختلف و جایگاه های گوناگونی استفاده نمود از جمله مواردی که از این ورق ها می توان استفاده نمود می توان به صنایع خودرو سازی، تولید محصولات و لوازم خانگی ، صنایع غذایی و … اشاره نمود ، لازم به ذکر است که از این ورق ها در تمام بازارهای جهانی می توان استفاده نمود . با توجه به استفاده روزافزون از ورق های استیل مهم‌ترین مسئله ای که در مورد این گونه ورق ها مطرح می گردد قیمت آنها می باشد که قیمت آنها از جمله مواردی می باشد که بسیار مهم و‌حیاتی می باشد و در ادامه به بررسی مواردی پرداخته می شود که در قیمت استیل تاثیر گذار می باشد :
در قیمت ورق استیل از جمله مواردی که در آن تاثیر گذار می باشد ضخامت و آلیاژ سازنده آن می باشد که می تواند در قیمت نهایی ورق استیل تاثیر گذار باشد ، از جمله مهم ترین ویژگی ها در ورق استیل می توان به ضد زنگ بودن انها اشاره نمود که ورق های استیل ضد زنگ همگی از جمله ورق های پر طرفدار می باشد ، این ورق ها عموما به صورت واردات در کشور عرضه می گردد که این ورق دارای نوسانات بسیار بالایی می باشد .
ماده اولیه به کار رفته در این نوع ورق ها کربن و نیکل و کروم می باشد که تمام آنها می تواند دارای انواع مختلفی باشد ، در حالت کلی انواع ورق های موجود در بازار می تواند یکی از ورق های ۳۰۴،۳۱۶،۳۲۱،۳۰۹ و ۴۳۰ باشد .
از جمله علت های دیگر که سبب تنوع قیمت در ورق های استیل می گردد ، میزان ضخامت ورق ها می باشد که این میزان ضخامت می تواند از ۰.۳ تا ۵۰ میلی متر متفاوت باشد .
محصولات استیل تحت قالب رول و یا شیت در بازار عرضه می گردد که از جمله مواردی که در قیمت ورق استیل نیز تاثیر گذار میباشد آلیاژ و انواع استیل می باشد که می تواند به صورت تغییرات لحظه ای را در قیمت های آنها ایجاد نماید ، از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده در ورق ها ، کروم ، آهن و نیکل می باشد و در صورتی که هر کدام از مواد موجود در ورق ها می تواند در قیمت نهایی و اصلی ورق ها تاثیر گذار باشد .
ورق های استیل می تواند در صنعت هایی چون ساختمانی ، خودروسازی ، دریایی و هوایی ، نفت و گاز می تواند مورد استفاده قرار گیرد و همانطور که مطرح شد مواردی که در قیمت ورق استیل تاثیر گذار می باشد نوع آلیاژ، ضخامت ، عرض، طول و همچنین نوسانات ارز می باشد .

در این قسمت پیش از پرداختن به قیمت ورق ۳۱۶ می بایست اطلاعات جامعی را در مورد ورق استیل کسب نمایید و اینکه ورق استیل چیست ؟
نوعی از ورق فولادی که پایه اصلی ‌در آنها آهن می باشد ورق استیل گفته می شود با این حال در ساخت آنها نیز از آلیاژهای دیگری نیز استفاده می گردد ، در ساخت این ورق ها از عنصر کربن کمتر از دو درصد استفاده می گردد ، کربن در اینگونه ورق ها سبب میشود تا ورق دارای استحکام بیشتری در برابر موارد مختلفی گردد و‌در این حالت درجه سختی در این ورق ها بیشتر می گردد ، و افزایش میزان کربن در این ورق ها سبب می گردد تا شکل پذیری کمتری در ورق وجود داشته باشد ، این ورق ها در اشکال مربعی و یا مستطیل در بازار وجود دارند و از جمله بزرگترین ویژگی های موجود در ورق های استیل می توان به مقاومت فوق العاده ای که در برابر دمای بالا و پایین در آنها وجود دارد اشاره نمود .
اینگونه ورق ها در برابر خورندگی و همچنین در دمای بالا دارای مقاومت بسیاری می باشند به همین علت در تمام صنایع مختلف می توان از آنها استفاده نمود ، این ورق ها همچنین از جمله ورق های ضد زنگ نیز محسوب می گردند به همین علت از ورق ۳۱۶ و ۳۱۶l در صنایع مختلف به کار برده می شود ، از جمله مقاومت هایی که ورق ۳۱۶ دارا می باشد می توان به موادی مانند هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید،تارتاریک اسید، استیک اسید ، فرمیک اسید ، کلریدهای سولفات،الکالین و محیط های کلریدی اشاره نمود و به همین علت به این گونه ورق ها ، ورق های مقاوم در برابر زنگ زدگی گفته می شود ، استانداردی که در تولید این ورق از آن استفاده شده است din آلمان می باشد و‌نامی که ورق ۳۱۶ با آن شناخته شده است ۱/۴۴۰۱ می باشد ، جنس ورق ۳۱۶ از نوع ورق های آلیاژی استنلس استیل که همان ضد زنگ می باشد است ، این ورق دارای خاصیت مغناطیسی نمی باشد و از جمله علت هایی که به این ورق ، ورق استیل نگیر گفته می شود عدم وجود خاصیت مغناطیسی است ، از جمله مواردی که در قیمت محصول نهایی و همچنین در کاربرد محصول تاثیر گذار می باشد عدم وجود خاصیت مغناطیسی در ان می باشد .
در واقع در ورق ۳۱۶ از یک آلیاژ اصلاح شده استفاده شده است که در ان درصد کربن به میزان بسیار کمی وجود دارد ، این ورق دارای خواص فوق العاده ای در برابر حفره ای شدن و همچنین در اثر تماس با مواد شیمیایی می باشد و همچنین مقاومت بسیار مطلوبی را نشان می دهد ، از این ورق ها عموما در صنایع نساجی ، عکاسی و تولید کاغذ استفاده می گردد .

در این قسمت به بررسی مشخصات بیشتری در مورد ورق ۳۱۶ پرداخته می شود :
ورق ۳۱۶ با عنوان استیل صنعتی و استیل نگیر معروف می باشد و همچنین از جمله فولادهای پر کاربرد می باشد که این ورق در رتبه دوم قرار دارد ، ورق ۳۱۶ از جمله ورق هایی می باشد که در برابر خوردگی و زنگ زدن بسیار مقاوم می باشد ، این ورق جز ورق های نگیر محسوب می شود و از جمله علت های آن می توان به اندک بودن خاصیت مغناطیسی در این فولاد اشاره نمود .
این ورق فولاد دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مشابهی با ورق ۳۰۴ دارد و از جمله تفاوت های ورق ۳۱۶ با ورق ۳۰۴ می توان به درصد مولیبدن اشاره نمود ، ترکیبات شیمیایی ورق های ۳۱۶ و ۳۰۴ با یکدیگر کاملا مشابه می باشند با این حال در ورق ۳۱۶ دارای ۲ الی ۳ درصد مولیبدن وجود دارد که سبب می گردد خواص آن بهبود یابد و این در صورتی می باشد که مقاومت ورق ۳۱۶ در برابر حرارت و خوردگی بسیار مطلوب تر از ورق ۳۰۴ می باشد و همچنین لازم بذکر است که قیمت ورق ۳۱۶ نسبت به ورق ۳۰۴ بیشتر می باشد .
با این حال از جمله خواص مطلوب ورق ۳۱۶ سبب می گردد تا در صنایع شیمیایی جز اولین انتخاب ها محسوب گردد ، در ادامه به بررسی برخی از خواص و ویژگی های ورق ۳۱۶ پرداخته می شود :
ورق ۳۱۶ دارای مقاومت به خوردگی بالایی دارد و این ویژگی از جمله بهترین ویژگی ها در ورق ۳۱۶ محسوب می گردد ، ورق ۳۱۶ در محیط های کلریدی دارای مقاومت بالایی می باشد و همچنین دچار خوردگی نیز نمی گردد ، از جمله مقاومت هایی که این ورق دارا می باشد می توان به مقاومت در برابر اسید سولفوریک ، اسید استیک ، اسید فرمیک و اسید هیدروکلریک اشاره نمود که این گونه مقاومت ها از جمله ویژگی های موجود در ورق ۳۱۶ میباشد ، استیل ۳۱۶ به استیل دریایی نیز معروف می باشد که در واقع در محیط دریا دارای مقاومت مطلوبی می باشد و این در حالتی وجود دارد که در محیط دریا و در دمای بالا دچار خوردگی حفره ای می گردد .
از جمله خاصیت های مطلوب این ورق می توان به مقاومت در حرارت اشاره نمود ، این ورق در صورتیکه در دمای ۹۲۵ درجه قرار گیرد و یا حتی در این دما قرار گیرد به هیچ وجه دچار زنگ زدگی نمی گردد و یا در صورت ماندگاری مداوم در دمای ۸۷۰ درجه ، به هیچ وجه دچار خوردگی نمی گردد بنابراین این ورق در دسته ورق های نسوز نیز می باشد با این حال ماندن این ورق در آب و محدوده دمایی ۴۲۵ تا ۸۶۰ درجه توصیه نمی گردد و‌در این شرایط پیشنهاد ما به شما ورق l316 گزینه مطلوبی می باشد .

در صورتیکه نیازمند مشاوره هستید می توانید با کارشناسان استیل زرین تماس حاصل نمایید .