قیمت میلگرد 316

محصولاتی مانند میلگردها که در ابعاد و با استانداردهای مشخصی تولید می شوند، عموماً دارای ساختاری مشخص هستند که تنها با تغییر مواد سازنده و نحوه فرآوری در کارخانجات ویژگی منحصر بفردی به خود می گیرند . 
به عنوان مثال در مبحث قیمت میلگرد 316 می دانیم که این محصول  استیلی ضد زنگ و آستنیتی می باشد که علاوه بر کروم و نیکل، حاوی درصدی مولیبدن (عنصری فلزی - افزایش دهنده میزان استحکام و افزایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی و خوردگی) نیز است. در خصوص این گرید از محصولات آلیاژی جالب است بدانید که عناوینی مانند « گرید دریایی » یا « گرید ضد زنگ دریایی » مبین عمق تاثیرگذاری آن و استفاده فراوان و کاربردی کالاهایی از این جنس در بطن یک پروژه می باشد. 

 

ویژگی های استیل های 316

 اگرچه کمابیش این خصوصیات در اغلب فرآورده های نسوز و آلیاژهای ضد زنگ آهن دیده می شود، اما می توان خواص مکانیکی کاربردی و قابل توجه، قابلیت ماشینکاری، فرم پذیری، امکان جوشکاری و برش و همچنین مقاومت در برابر خوردگی را از ویژگی های شاخص این محصول (به ویژه در مقایسه با استیل های 304) دانست. 
با توجه به عمر طولانی در محیط های شیمیایی، خیس و مرطوب (مانند اسکه ها ، بنادر یا حتی زیر آب) و همچنین عمر طولانی آن ها در شرایط وقوع اکسایش، شاهد استفاده از میلگرد 316 در ساختار پروژه های دریایی و آب شور فراوانی هستیم. استفاده در ساختار دستگاه های تولید یا بسته بندی مواد غذلیی، بدنه کوره های صنعتی و مبدل های حرارتی، دریچه و پمپ های صنعتی و همچنین شیرآلات حاوی مایعات شیمیایی از دیگر کاربردهای مهم محصولاتی از این گرید خاص می باشد. 

 

قیمت میلگرد 316

یکی از روش های معرفی یک پدیده یا کسب آشنایی بیشتر با آن، قرینه یابی و استفاده از واسطه هایی برای فهم بیشتر نقاط اشتراک یا اختلافات آن هاست. 
به عنوان مثال فرض کنید قصد داریم تا شکل صورت و چهره فردی را برای شخص دیگری که وی را ندیده است توصیف کنیم! در چنین شرایطی بدیهی است که ابتدا باید یک آدرس حدودی به وی داده و شمایی کلی از تصویر مورد نظرمان را در ذهن وی ترسیم کنیم و پس از آن به تبیین جزئیات چهره مورد نظر بپردازیم.
در همین رابطه بدیهی است که در قدم اول چهره یک شخصیت سرشناس یا فردی که اطمینان داریم طرف مقابلمان می شناسد را مثال زده، سپس با افزودن تغییرات به آن به میمیک مورد نظر می رسیم.
با گذر از این توضیحات باید گفت که در خصوص معرفی آلیاژهای فولادی نیز ماجرا به همین ترتیب است. گاهی لازم است تا برای معرفی یک محصول، فرآورده دیگری را که مخاطب با آن آشناست را مثال زده و سپس به شرح تفاوت ها و تشابهات آن ها بپردازیم. 

 

گریدهای 304 و 316 ، آستنیت هایی پرکاربرد

با عنایت به توضیحات فوق، چنانچه قصد معرفی زیرشاخه های دیگر فولادهای زنگ نزن آستنیتی یا رسیدن به قیمت میلگرد 316 را داشته باشیم باید از راه گرید 304 به عنوان پرکاربردترین محصول سری 300 استیل ها وارد عمل شویم. 
استیل های 304 در ساختار خود دارای ۱۸% کروم و ۸% نیکل هستند. می دانیم که نیکل موجب کاهش قدرت مغناطیسی یک آلیاژ می شود، در نتیجه اینکه این محصول نگیر بوده و آهنربا را به خود جذب نمی کند. این در حالی است که استیل 316 علاوه بر ۱۶% کروم ۱۰% نیکل که تا حدی شبیه ساختار 304 هاست، ۲% نیز مولیبدن دارد که همین عامل سبب مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی در محیط  های خاصی مانند محیط های حاوی کلر در مقایسه با 304 شده است. و به همین علت به آن گرید ضد زنگ دریایی می گویند.


گریدهای سری 300 و مغناطیس

در خصوص ساختار این محصولات می توان گفت که به دلیل نوع خنک شدن این محصولات عمده آهن موجود در آن به صورت گاما و غیر مغناطیسی باقی می مانند، در نتیجه بسیار غیر فعال و ضعیف بوده و در برابر آهن ربا یا سایر جاذبه های مغناطیسی عکس العمل چشمگیری از خود نشان نمی دهند. 

 

تغییر میزان هر عنصر در آلیاژهای 316 چه تأثیری روی ویژگی های آن ها دارد؟

با اضافه شدن مولیبدن به مواد تشکیل دهنده یک آلیاژ فولادی مقاومت به خوردگی آن زیاد می شود. افزایش نیتروژن عاملی برای افزایش استحکام آن بوده و گوگرد و فسفر به بهبود خاصیت ماشین کاری یک قطعه منجر می شود. 
نکته جالبی که باید بدان اشاره کرد این است که اگر افزایش نیتروژن با کاهش کربن همزمان شود این افزایش استحکام شّدت و حدّت بیشتری یافته و کاهش به تنهایی کربن نیز می تواند همانند افزودن کروم و مولیبدن بیشتر به افزایش مقاومت یک محصول در برابر خوردگی و همچنین بهبود ویژگی‌های جوشکاری بیانجامد. 
در نهایت گفتنی است که اعمال هریک از این تغییرات حاصل آزمون و خطاهای دانشمندان فروانی است که بر پایه تحقیقات و تجربیات علمی به بار نشسته است، در نتیجه بدین ترتیب نیست که هر تولید کننده ای بنا به سطح نیاز یا سلیقه خود مقداری از این مواد را به مذاب این آلیاژ ها اضافه نمایند. ناگفته نماند که هریک از این تغییرات با نام مشخصی معرفی می شوند (مثلاً St.steel 316N-S31651 برای نمونه ای که نیتروژن اضافی گرفته است ) که در جوامع تخصصی با همین نام خوانده می شوند.