قیمت رول استیل

قیمت رول استیل

قیمت رول استیل : در صنایع مختلف گاه دیده می شود که محصولی با ماهیت ثابت به اشکال مختلفی روانه بازار می شود که از قضا هرکدام از این طرق یا اشکال نیز طرفداران خاص خود را دارند .
به طور مثال دیده می شود که یک نوشیدنی به صورت قوطی به فروش می رسد، در حالی که نمونه شیشه ای آن نیز یافت شده و در عین حال در بطری های پلاستیکی کوچک و بزرگی نیز در دسترس عموم قرار دارند . همانطور که در این مثال می بینیم محتویات این محصولات یکی بوده اما در بسته بندی با یکدیگر متفاوتند، مغایرتی که شاید در موارد متعددی برای یک مصرف‌کننده مهم نبوده، اما خریدارانی هم به دلایلی نظیر سهولت حمل و نقل، نحوه نگهداری یا نحوه تبرید آن ها، میزان مصرف و قیمت نهاییشان تنها مایل به خرید شکل خاصی از این محصولات می باشند .
با نگاهی اجمالی به محیط اطراف خود محصولات فراوانی را با این ویژگی می بینیم که ورق های استیل نمونه ای از آن ها می باشند . زمانی که فولادی ورقه ای دارای ضخامت و عرضی مشخص، با استانداردهایی خاص و از گریدی از پیش تعیین شده با کمک نورد گرم یا سرد تولید می شود، دیده می شود که هم به صورت ورقه ای و هم به صورت رولی روانه بازار می گردند . این در حالیست که در خصوص اشکال دیگر این ماده و قالب های دیگر آن نظیر میله، لوله، تختال، شمش، شمشال و ... سخنی به میان نیاورده‌ایم .

قیمت رول استیل


چرا استیل نورد شده در قالب های رول و ورق عرضه می شوند ؟


با وجود اینکه محصولات مذکور دارای ماهیت یکسانی می باشند، اما کاربردهای مختلف یا نیازهای متفاوت کارفرمایان مختلف سبب می شود تا تنها از یک نوع خاص آن ها استفاده کنند . نحوه حمل و نقل و انبار کردن این محصولات به عنوان عاملی مهم سبب می شود تا مجموعه هایی به نوع اول و مجموعه هایی به نوع دوم آن علاقه داشته باشند .
به عنوان مثال برای مجموعه ای تبریزی که مثلاً قصد خرید ورق استیل از کارخانه ای اصفهانی را دارد، هزینه ها، خطرات و کیفیت انتقال آن ها به صورت رولی و ورقی با یکدیگر یکسان نیست!
این در حالیست که در مواردی ابعاد نامتعارف یک فرآورده (مثلاً طول زیاد آن)، آن هم در صورتی که هیچ عاملی در حلقه‌های بالادستی زنجیره تولید اوراقی در آن ابعاد را تولید نمی کند سبب می شود تا مجموعه های مذکور از رول استیل در دسترسشان ابعاد مورد نیاز خود را ببُرند . در این مورد با فرض اینکه ورق عریض و طویلی هم در دسترس باشد، مشکلات جایگذاری و استفاده از آن‌ها مانع از ساخت محصول مورد نظر می شود.
برش یا شکل دهی به این محصولات تابعی از متغیرهای فراوانی است که یکی از آن ها ماهیت تجهیزات در دسترس است، بدین معنا که برخی دستگاه ها چنانچه با ورق تغذیه شوند خروجی بهتری داشته و برخی دیگر با رول چنین وضعیتی دارند! با عنایت به این مطلب که توجه به اصل فوق الذکر می تواند میزان پرتی یا ضایعات را کاهش دهد، مجموعه های فراوانی رول یا شیت بودن استیل مورد نظر خود را انتخاب می کنند .
ناگفته نماند که در مواردی هم تفاوت قیمت میان این دو روش فرآوری سبب می شود تا عده ای به استعلام قیمت رول استیل و خرید آن علاقه پیدا کنند .


نورد فلزات


یکی از مهمترین سوالاتی که پیش از خرید ورق استیل یا استعلام قیمت ورق استیل 321 ، قیمت ورق استیل نگیر و قیمت رول استیل پیش می آید نوع نورد این محصول است، پرسشی که پاسخ آن می تواند روی کاربرد و میزان بازدهی این محصولات تأثیرگذار باشد .
به طور کلی می دانیم که نورد فلزات به معنی کاهش ضخامت آن ها بواسطه عبور دادنشان از میان دو غلطکیست که با اعمال فشار خود علاوه بر ابعاد این ماده خام، تغییراتی میکروسکوپیک نیز در ساختار آن ها به وجود می آورند . در این روش که عملاً اولین فرآیند تبدیل یک ماده به محصول نهاییست، چنانچه دمایی بالاتر از حد تبلور مجدد فلز آن را داغ کرده و سپس راهی محورهای مذکور نماید این عمل نورد گرم خوانده شده و چنانچه این فلز پس از گذراندن شرایط فوق و از دست دادن دمای مذکور وارد این چرخه شود، تحت نورد سرد یا غلتک کاری قرار گرفته است .


تفاوت‌ استیل نورد گرم و نورد سرد


به طور کلی نورد سرد همان فولاد نورد گرم بوده اما فرآیند پرداخت طولانی‌تری را پشت سر گذاشته است!
پر واضح است که به دلیل شکل پذیری سخت تر در حالت دوم، هزینه ، زمان و میزان انرژی برای نورد سرد بیشتر از حالت اول (گرم) بوده و کنترل ما روی ابعاد و شکل آن نیز به اندازه حالت گرم نیست.
در ادامه تفاوت‌ استیل نورد گرم و نورد سرد باید گفت که نمونه های گرم دارای تلورانس زیادی بوده و گاه اشکال دقیقی ندارند، در نتیجه برای مواردی با اهمیت کمتر و کاربردهایی که این ابعاد دقیق مورد نیاز نیستند (مانند تولید برخی لوله‌ و پروفیل‌ها) مورد استفاده قرار می گیرند.
در نقطه مقابل محصولات نوردهای سرد که فرآیند طولانی تری را پیموده اند با تلورانس ابعادی دقیق و کیفیت سطحی بهتر در مقاطع حساس تر مورد استفاده قرار می گیرند . در پایان گفتنیست که چنانچه در خصوص رول و شیت های فولادی و همچنین قیمت رول استیل نیاز به مشاوره دارید، همکاران من در مجموعه استیل زرین آماده پاسخگویی به شما می باشند .

 


ارسال نظر درباره این موضوع