استیل 309

استیل 309

استیل 309 زیرمجموعه‌ای از فولادهای زنگ نزن بوده که دارای 60% آهن، 23% کروم، 14% نیکل، 2% منگنز، 1% سیلیسیم، 0.2% کربن، و حدوداً 0.075% فسفر و گوگرد می‌باشد.
با نگاه به عناصر تشکیل دهنده استیل 309 می‌بینیم که این ماده دارای 23 درصد کروم و 14 درصد نیکل است که این تفاوت محسوس میان این دو عنصر و بیشتر بودن Cr منجر به پدیدار شدن خواص جالبی در این محصول گشته است . در همین رابطه می‌توان گفت که این نوع فولاد ضد زنگ در مقایسه با سایر محصولات سری 300 استیل‌ها دارای مقاومتی بالاتر در برابر خوردگی به ویژه در محیط‌های پرحرارت و ساختاری کریستالی بوده و چنانچه محیطی دارای گوگرد باشد نیز فرآورده‌های این ماده تا قریب به 1000 درجه سانتیگراد ساختار خود را حفظ می‌کنند .

ویژگی‌ها


این محصول که در قالب فولادهای فریتی ، آستنیتی و مارتنزیتی دیده می‌شود قادر است تا در چرخه حرارتی تا دمای 1038 درجه سانتیگراد در برابر اکسیداسیون مقاومت کرده ، در برابر سولفیداسیون و خزش مقاومت خوبی داشته ، ولی در برابر کاربراسیون مقاومت چشمگیری ندارد . لازم به ذکر است که این اعداد برای زمانیست که هوا خشک و بدون رطوبت بوده و با عبور از این دما تا مرز 1121 درجه سانتی‌گراد، این پدیده در آب کوئنچ می‌شود.
استیل‌های 309 در شرایط سردکاری و آنیل خاصیت مغناطیسی نداشته (نگیر هستند) و نمی‌توان از آن‌ها در اتمسفرهای کوره کننده استفاده کرد . این در حالیست که با روش آنیل می‌توان سختی استیل را کاهش داده و بدین ترتیب به شکل‌پذیری آن افزود. 


امکان استفاده در محیط‌های دریایی، مقاومت بالا در برابر محلول‌های سولفیت و خانواده‌ای از اسیدها از جمله نیتریک، سولفوریک، استیک و ... نیز از دیگر ویژگی‌های این ماده بسیار کاربردی می‌باشد.
چه در صنایع مرتبط با فلزات و حوزه متالورژی و چه هر در هر حوزه دیگری، زمانی که قصد معرفی پدیده گمنامی را داریم، ارجاع آن به یک هم‌خانواده مهم، بررسی عاملی مرتبط با آن یا یافتن واسطه‌ای برای مقایسه سبب می‌شود تا بهتر و آسان‌تر بتوانیم به ویژگی‌های پدیده مذکور پی ببریم.


در همین رابطه از آنجایی که فولادهای ضد زنگ 304 پرکاربرد و معروفترین زیرشاخه‌های سری 300 استیل‌ها می‌باشند، می‌توان استیل‌های 309 را با توجه به آن‌ها شناخت . در همین رابطه می‌توان گفت که نمونه‌های 309 نسبت به 304 ها دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و ورود نیرو یا فشار بوده ، با این حال از نظر ماشین‌کاری می‌توان استیل 309 را محصولی مشابه فولادهای 304 دانست. در ادامه گفتنیست که برای مقایسه قیمت میلگرد 304 ، قیمت میلگرد 316 و محصولاتی از جنس فولاد 309 با ما تماس بگیرید !

ساخت و عملیات حرارتی


کاربرد استیل 309


زمانی که با آلیاژی مقاوم در برابر اکسایش، دارای مقاومت بالا در برابر دمای زیاد، قابل جوشکاری در دمای اتاق (با روش‌های جوشکاری نفوذی یا مقاومتی) و مقاوم در برابر تغییر شکل سروکار داریم، می‌توان گفت که استفاده از آن به منظور ساخت عناصر گرمایشی و مبدل‌های گرمایی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد . از آن گذشته قطعات موتور جت و هواپیما، دیگ‌های بخار، تجهیزات پالایشگاهی و واسطه‌های انتقال مواد شیمیایی، تجهیزات کوره، اگزوز خودروها و واسطه‌های جابجایی سولفیت‌ها از دیگر فرآورده‌های هستند که می‌توان آن‌ها را با کمک این استیل آن‌ها را ساخت.

ورق‌های فولاد 309


همانند سایر فولاهایی که تاکنون به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم، استیل 309 نیز به صورت ورق‌هایی با روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند، رول‌هایی که در حالت سرد دارای ضخامتی 0.3 تا 6 میلیمتری بوده و در حالت گرم دارای ضخامت 3 تا 18 میلیمتر می‌باشند . در نهایت گفتنیست که عرض این محصولات نیز در اندازه‌های 1، 1.2، 1.5، 2، 2.2 و 2.5 متر یافت می‌شود. 

سخن پایانی


در نهایت لازم به ذکر است که چنانچه در پی کسب اطلاعات بیشتر از این محصول بوده یا در فکر خرید آن می‌باشید، همینک با استیل زرین تماس حاصل فرمائید تا مشاوران ما علاوه بر ارائه قیمت روز، در خصوص ویژگی‌های هریک از این محصولات و داشتن انتخابی اصلح نیز شما را راهنمایی نمایند .
 


ارسال نظر درباره این موضوع