استیل 304

استیل 304

استیل 304 : فولاد ضد زنگ 304 (SAE 304 stainless steel) بی تردید یکی از پرکاربردترین آلیاژهای آهن است. این محصول آستنیتی علاوه بر آهن به عنوان عنصر پایه خود، دارای 17 الی 19 درصد کروم و 8 الی 10.5 درصد نیکل به عنوان عمده ترین عناصر فلزی موجود در خود می باشد. وجود کربن نچندان زیاد در این ماده به نسبت دیگر آلیاژ های فولادین سبب شده است تا هدایت الکتریکی و حرارتی آن بسیار کم بوده و با داشتن خاصیت مغناطیسی نچندان قابل توجه، به عنوان محصولی نگیر شناخته شود.


این در حالی است که به دلیل کمبود همین کربن مقاومت این ماده در مقایسه با فولاد و سایر آلیاژهای آن در برابر خوردگی بالاتر رفته و خاصیت شکل پذیری بیشتری نیز داشته باشد، در نتیجه در قالب محصولات متنوع تری که طراحی و ساختاری پیچیده یا ظریف تری دارند بیشتر دیده می شوند.


اگرچه فولاد ضد زنگ 304 نخستین بار در دهه 20 میلادی توسط دابلو.اچ.هتفیلد در مجموعه Firth-Vickers ساخته شده (توضیحاتی که در قیمت ورق استیل 304 و قیمت میلگرد 304 اشاراتی به آن شد) و نام تجاری Staybrite 18/8 برروی آن گذاشته شد، اما سامانه بین المللی طبقه بندی فولادها یا SAE آن را به عنوان گریدی رسمی ثبت کرده و به وسیله ای برای سنجش عیار و ویژگی آلیاژهای بعدی تبدیل کرد. ناگفته نماند که این محصول با عناوینی همچون فولاد ضد زنگ A2 ، ISO 3506 در یراق آلات ، فولاد ضد زنگ 18.8 برای تجهیزات آشپزی، 30400 S و 1.4301 نیز شناخته می شود.


مقاومت در برابر خوردگی

استیل ضد زنگ 304 در برابر طیف وسیعی از تغییرات جوی و مواد خورنده دارای مقاومت بالایی می باشد که از مهمترین مصادیق آن می توان به مقاومتش در محیط های گرم کلریدی تا قریب به 60 درجه سانتیگراد اشاره کرد.

این در حالیست که در محیط های آزمایشگاهی و در برخورد با مواد شیمیایی خاص مانند آنیون های تیوسولفات، پیریت یا سولفید غنی بسیار حساس بوده و مقاومت خود را از دست می دهد، لذا در این مواقع با فولاد زنگ نزن 316 جایگزین می شود.


کاربردها

استیل 304 کاربردهای وسیعی در محیط های صنعتی و کاربردهای خانگی دارد. به طور معمول عموم قاشق، چنگال یا کاردهای فلزی که در ابعاد و اشکال مختلف با آن ها سر وکار داریم از این نوع فولاد ضد زنگ ساخته شده اند . از این گذشته بسیاری از پیچ ها، یراق و اتصالات صنعتی یا قطعات به کار رفته در یک دستگاه صنعتی هم از این ماده ساخته می شوند. به طور کلی هرکجا سخنی از آب و آتش یا حرارت بالا باشد، رد پایی از این استیل دیده می شود، لذا بی دلیل نیست که لوله های به کار رفته در ساختار موتور اتومبیل ها یا منتهی به منابع گرمایی از این جنس است.

 

مدل های مختلف استیل 304

این نوع فولاد زنگ نزن در سه نوع 304 ، 304H و 304L عرضه می شود که جملگی دارای درصد یکسانی از کروم و نیکل هستند، اما میزان کربنشان به ایجاد تفاوت هایی منجر شده است که به شرح کلیاتی از هریک می پردازیم:


استیل (304H (UNS S30409

کربن این محصول از 0.04 تا 0.1 % است که مقاومت بالای این محصول را پدیدار می کند. 

 

استیل (304L (UNS 30403

این محصول در بیشینه حالت خود دارای 0.03 % کربن بوده که از Sensitization یا حساسیت محصول ( تشکیل کاربیدهای کروم در امتداد مرزهای دانه های یک استیل ضد زنگ در محدوده دمای 900 تا 1500 درجه سلسیوس) در جوشکاری جلوگیری می کند. تشکیل کاربید کروم منجر به کاهش مقاومت این محصول در برابر خوردگی در امتداد مرز دانه ها شده و فولاد ضد زنگ را مستعد نوعی خوردگی غیر قابل پیش بینی در محیطی می کند که انتظار می رود استیل  304 در آن مقاوم باشد. 

 

استیل 304 (30400 UNS)

میزان کربن 304 حداکثر 0.07 % است، بنابراین این نوع استیل برای کاربردهایی با خورندگی بالا مانند جوشکاری مخازن و لوله هایی که محلول های خورنده در آن در جریان است پیشنهاد نمی شود، در نتیجه در این مورد خاص 304L در الویت قرار دارد.


این در حالی است که میزان کربن این محصول برای کاربردهایی با دمای بالا در جایی که استحکام بهینه لازم باشد ایده آل نیست، پس در مورد بعدی هم 304H گزینه ارجح است.


 نهایتاً گفتنی است که 304 به طور معمول در ساختار لوله یا ورقی استفاده می شود که نیاز به جوشکاری نداشته باشد. سینک یا تجهیزات آشپزخانه به عنوان محصولاتی که نیاز به جوشکاری ندارد نمونه شاخصی از کاربردهای این سری استیل های 304 هستند.
 


ارسال نظر درباره این موضوع