ورق استیل

ورق استیل

ورق استیل: با مشاهده محیط اطراف خود، محصولات فراوانی را می بینیم که خروجی خط تولید یک کارخانه یا ماشین آلات صنعتی آن بوده و یا دستی هنرمند به واسطه بهره گیری از ابزار و وسایل گوناگون این محصولات را فرآوری کرده است. در همین رابطه روش های تولید (همانطور که از نامشان پیداست) به اقداماتی با رویه های خاص و مشخصی گفته می شود که با ایجاد تغییر شکل در یک ماده، محصولات مورد نظر ما، بدنه آن یا عضوی کوچک از سامانه پیچیده ای که قرار است به دستمان برسد را به وجود می آورند.

روش های تولید

در همین رابطه ریخته گری، اکستروژن یا فشار کاری، آهنگری یا پتک کاری، جوشکاری، متالورژی پودر و ماشین کاری از جمله شاخص ترین روش های شکل دهی به یک قطعه فلز می باشند که سبب می گردند تا فلز خامی که گاه به صورت شمش وارد خط تولید می شود، به شکل قطعه ای پرکاربرد و حیاتی از آن خارج گردد.


 در همین رابطه نورد یا نوردکاری به عنوان یکی دیگر از روش های سرشناس و پرکاربرد در شکل دهی به فلزات یا آلیاژ های خام، سازوکاریست که در ساده ترین شکل آن دو غلتک که عموماً در جهت خلاف یکدیگر می چرخد، شمشی فلزی را در بر گرفته و با عبور آن از مجرای میانی خود، ابعاد این جسم را تغییر داده و عملاً بسان رابطه وردنه با خمیر نان، این محصول را پهن و کم ضخامت می کند.


با کاهش ارتفاع و گسترده شدن شمش از طول و عرض خود، ورقی فلزی پدید می آید که آماده قرار گیری در چرخه های دیگر تولید و تبدیل شدن به محصولی جدید می باشد.


با عنایت به این توضیحات زمانی که شمش اولیه ما یک آلیاژ آهن کربنی یا استیل بوده و تحت فشار نورد دو، سه یا چند غلتکه قرار گیرد، ورقی با ضخامت مورد نظر اپراتور به وجود آمده و پس از تقسیم شدن در ابعاد مختلف (اگر به صورت رول نباشند، به صورت شیت هایی عموماً مربع و مستطیلی شکل) آماده استفاده به عنوان ماده اولیه ساخت تجهیزات و وسایل فلزی استیل می شود.


ویژگی های مکانیکی و ظاهری ورق استیل

از آنجایی این محصول پایه آهنی دارای مقداری کربن بوده و به منظور افزایش نقطه ذوب و همچنین مقاومت آن از کروم و نیکل در ساختارش استفاده می شود، این محصول دارای خواص مکانیکی مفید و پرکاربردی از قبیل سختی و شکل پذیری زیاد می باشد. طبیعی است که در این نسبت ها هرچه میزان کربن یک ورق استیل (شمش اولیه آن) بیشتر شده و سایر افزودنی های آن کاهش یابد، این سختی و مقاومت هم افزایش یافته اما خاصیت شکل پذیری خود را از دست می دهند.

استیل ها دارای ظاهری براق، بسیار صاف و صیقلی، زیبا، با قابلیت بازتاب نور بالا و همچنین مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند، به همین دلیل در برابر رطوبت و آب نیز قدرت بالایی داشته و می توان از آن ها در ساختار محیط یا وسایلی که با آب، بخار آن یا مایعاتی با حرارت زیاد سروکار دارند استفاده کرد. 

 

گرید های استنلس استیل

گفتیم که تغییر درصد مواد مورد استفاده قرار گرفته در یک محصول می تواند به تغییر ویژگی های مکانیکی آن منتج شود؛ با توجه به این مطلب :


1.    ترکیب آهن، کروم، نیکل و کربنی کمتر از یک درصد به پدید آمدن استیل نگیر به معنای ماده ای فاقد ویژگی های مغناطیسی (عدم جذب توسط آهنربا) گفته می شود که به اختصار سری 300 نام دارد.
از مهمترین زیرمجموعه های این گرید می توان به  قیمت ورق استیل 304  (۱۸% کروم و ۸% نیکل) و 316 (۱۶% کروم , ۱۰% نیکل و ۲% مولیبدن) اشاره کرد که در ساخت محصولاتی مرتبط با مواد غذایی یا ملزومات اتاق عمل و جراحی کاربرد دارند و از این گذشته وجود مولیبدن سبب افزایش مقاومت آن در برابر فرسایش شده و سبب می گردد تا به دلیل مقاومت بالا در برابر کلر (به ویژه در قیمت ورق استیل 316 ) به عنوان محصولی پرکاربرد در صنایع دریایی یا مرتبط با آب مورد استفاده قرار گیرند. 

2.    ترکیب آهن و کروم با کربنی کمتر از یک درصد به پدید آمدن استیل بگیر به معنای ماده ای دارای ویژگی های مغناطیسی (جذب توسط آهنربا) گفته می شود که به اختصار سری 400 نام دارد.


در این مورد نیز گفتنی است که اگر شاخص ترین زیر مجموعه های این سری را 410 ، 420 و 430 بدانیم، 
•    410 دارای مقاومت بالا در برابر سایش اما مقاومت کم در برابر خوردگی
•    420 مناسب کاربردهایی مانند تیغه چاقو به دلیل سختی بالا
•    430 به دلیل شکل پذیری در دمای پایین و مقاومت قابل توجه در برابر خوردگی کاربردهایی نظیر محصولات دکوراتیو اتومبیل (داخل اتاق) را بر عهده دارد. 

 

مهمترین کاربردهای ورق استیل

با صرف نظر از روش تولید این محصولات می توان گفت که از ورق استیل

-    در صنعت برای ساخت مخزن، منبع یا سازه های فلزی مرتبط با آب و دیگر سیالات
-    در مصارف تزئینی به عنوان جداره هایی رنگی، پانچ شده، آجدار، مشبک، طلایی، برنزی و ...  به منظور پوشش سطوح عمودی و افقی و
-    در زمینه های مرتبط با مواد خوراکی به عنوان ظروف نگهداری مایعاتی چون شیر، محفظه نگهداری مواد دارویی و ماشین آلات بدون اصطکاک در کارخانجات مربوطه 
مورد استفاده قرار می گیرند. 

 


ارسال نظر درباره این موضوع