لوله استیل

لوله استیل

لوله استیل : زمانی که در خصوص تاریخچه لوله ها و نخستین موارد استفاده از این محصولات منابع بین المللی را بررسی می کنیم، با وجود اینکه از گوشه و کنار دنیا مطالبی را به دست آورده و اقوام متعددی را داعیه دار اختراع آن می دانیم، اما نکته مشترکی را بین همه آن ها می بینیم، انتقال آب.
از آنجایی که پس از یکجا نشینی انسان ها و با ساخت شهرها و روستاها امکان اسکان همه آن ها در مجاورت رودخانه ها، دریاچه ها و سایر مخازن آب آشامیدنی وجود نداشت، این افراد تصمیم گرفتند تا با ساخت آبراه هایی مایع حیات را به سمت خود هدایت کنند. در همین اثنا زمانی که باستان شناسان در محوطه های باستانی اطراف سد سیمره واقع در استان ایلام در حال اکتشاف بودند، سامانه ای آبرسانی از جنس لوله های سفالی در هم تنیده با عمر قریب به 5 هزار سال در این محدوده کشف کردند که خود گواهی بر قدمت و اهمیت آبرسانی، هدایت مایعات و موضوع بحث ما یعنی استفاده از لوله ها بود. 
با گذر ایام و ورود به قرن بیست و یکم، علاوه بر اینکه مایعات نیازمند به انتقال، تنوع بسیار بیشتری نسبت به آب آشامیدنی پیدا کرده و توانایی انسان نیز در بهره گیری از مواد گوناگون و روش های تولید بهینه افزایش یافته بود، دیگر استفاده از لوله های سفالین منسوخ شده و فرآوری لوله هایی از جنس آهن، فولاد، مواد پلیمری و حتی شیشه با ابعاد متنوع در دستور کار صنعتگران قرار گرفته بود. 

لوله استیل چیست ؟

در همین رابطه لوله استیل به عنوان یکی از اعضای این خانواده پر جمعیت، محصولی است که با ویژگی های منحصر به فرد خود طرفداران زیادی پیدا کرده و بعید به نظر می رسد که به این زودی رقیبی در برخی کاربردهای خاص پیدا کند. 
داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی، عدم اصطکاک زیاد داخلی که به انتقال راحت مواد – حتی سیالاتی با ویسکوزیته نسبتاً زیاد – منجر می شود، مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، تنوع در سایز و رده و قیمت مناسب در ازای کاری که انجام می دهد از شاخص ترین ویژگی های این محصول است که سبب شده است تا در موارد خاص کاربرد فراوانی داشته باشد. 

لوله استیل علاوه بر انتقال آب و کاربرد در سامانه تصفیه و فاضلاب، در پالایشگاه، آزمایشگاه و ساختار هر سازه ای که با نفت و گاز در ارتباط است دیده می شود. به دلیل داشتن قابلیت تمیزکاری آسان و عدم رسوب پذیری زیاد از این محصول به منظور مجرای انتقال مواد دارویی و غذایی در خط تولید فرآورده های خوراکی نیز استفاده می شود. 

توضیحات تکمیلی

به دلیل اینکه مواد موجود در صنایع مختلف آثار غیریکسانی روی لوله استیل می گذارد، گاهی مدل های مخصوصی از آن مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال لوله 304 که پیشتر و در لیست قیمت لوله استیل با آن آشنا شدیم در قسمت هایی که نیاز به گرفتن سختی آب و فشرده سازی هوا بوده مورد استفاده قرار می گیرد و یا لوله استیل 317 در انتقال آب دریا مصرف می شوند، در نتیجه اینکه تنوع این محصولات پاسخگوی هرگونه نیاز می باشد؛ به شرط آنکه پیش از خرید از کارشناسان امر مشاوره ای گرفته شود.  
می دانیم که استیل آلیاژی آهنی با کمتر از 2 درصد کربن می باشد که بواسطه حضور این عنصر مقاومت زیادی نیز یافته است. با توجه به این اصل استیل هایی که با نام هایی نظیر 304، 310 ، 316 یا 321 شناخته می شوند، در حقیقت معرف میزان کربن و گروهی که از آن ساخته شده اند هستند.
در پایان گفتنی است که این محصولات در دو دسته اصلی درزدار و بدون درز تولید می شوند که بنا به نوع کاربرد و روش ساختشان دارای مقاومت و هزینه های غیریکسانی نیز می باشند. 


ارسال نظر درباره این موضوع