کاربرد فولاد زنگ نزن

کاربرد فولاد زنگ نزن

کاربرد فولاد زنگ نزن : فولادهای زنگ نزن یا ضد زنگ، همانطور که از اسمشان مشخص است محصولی از خانواده استیل‌ها هستند که به دلیل داشتن عناصری نظیر کروم و نیکل زیاد در ساختار خود ، در برابر رطوبت، خوردگی و حرارت مقاوم بوده و به دلیل خاصیت غیرفعال شونده‌شان به سادگی دچار تغییرات نمی‌شود . اگرچه روش‌های فراوانی مانند مطالعه گرید، سطح و کاربری آن‌ها به منظور تفکیک این محصولات وجود دارد، ما می‌توان از سنجش خاصیت مغناطیسی آن‌ها به عنوان ساده‌ترین روش شناساییشان یاد کرد.
در همین رابطه زمانی که یک آهن‌ربا را به استیلی ناشناس نزدیک می‌کنیم، در صورت عدم جذب آن «نگیر» بوده و حتماً فولادی زنگ نزن است و چنانچه آن را بگیرد به احتمال زیاد چنین خاصیتی نداشته اما به دلیل وجود استثنائاتی نظیر سری 400 فولادها که با وجود «بگیر» بودن ضد زنگ نیز می‌باشد، نمی‌توان به طور قطعی در خصوص ماهیت آن‌ها نظر داد . 
چرا یک استنلس استیل زنگ نمی‌زند؟ با نگاه به ساختار این محصولات مشاهده می‌کنیم که یک لایه غیرفعال روی آن‌ها وجود دارد که با ارتباطی تنگاتنگ به لایه زیرین خود پیوند خورده و مانع از تماس محیط اطراف به سطوح زیرین می‌شود؛ گفتنیست که این ویژگی‌ زمانی پدیدار می‌شود که کروم موجود در این آلیاژ بیش از ۱۰٫۵% از کل درصد جرمی ماده مورد نظر باشد .


کاربرد فولاد زنگ نزن


با گذر از توضیحات و یادآوری ویژگی‌های این محصولات، حال نوبت به بررسی کاربرد فولاد زنگ نزن می‌رسد! می‌دانیم که در محیط آزمایشگاه قریب به 150 نوع مختلف فولاد ضد زنگ داریم که در واقعیت تنها از ثلث این مقدار استفاده‌ای کاربردی می‌شود . این تنوع زیاد که ماحصل تغییر نوع و مقدار عناصر استفاده شده در ترکیب این آلیاژ‌هاست، فارغ از اینکه فریتی، مارتنزیتی یا آستنیتی بوده و یا ترکیبی از آن‌ها به صورت دوفازی باشد سبب می‌شود تا هریک از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خود را داشته و در کسوتی مشخص مورد استفاده قرار گیرند. 
به همین دلیل است که رد پای این محصولات در حوزه‌های مختلف دیده شده که در ادامه به مهمترین این کاربردها خواهیم پرداخت :


معماری


فولادهای زنگ نزن در مقایسه با بسیاری دیگر از مصالح مشابه خود نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی نداشته و در مقایسه با آن‌ها دیرتر با چالش‌های فیزیکی محیط دست به گریبان می‌شوند، به همین دلیل بسیاری از طراحان حوزه راه و ساختمان این محصولات را گزینه‌هایی ایده‌آلی به ویژه برای فضاهای خارجی در نظر می‌گیرند . 
فولادهای نورد شده این خانواده که با نام 2B شناخته می‌شوند بواسطه سطح نرم، شکل پذیر و در عین حال مقاوم مناسب استفاده در ساختار سقف‌ها و سطوح همتراز می‌باشند .

 

طراحی و ساخت خودرو


اگرچه از این محصولات در زمینه ساخت تجهیزات زیبایی یا اکسسوری اتومبیل‌ها و همچمنین مخازن حمل مایعات نیز استفاده می‌شود، اما کاربرد اصلی آن در ساخت قطعات مرتبط با آب جوش، روغن داغ ، احتراق سوخت در داخل موتور و نمک و گازهای خورنده حاصل از آن می‌باشد .

در حوزه لیست قیمت لوله استیل و قیمت ورق استیل نگیر ، استفاده از فولادهایی نظیر سری 201 و 301 که در اثر نورد سرد به مقاومتی بیش از سه برابر در مقایسه یا سایر فولادها می‌رسند، در این حوزه سبب می‌شود تا وزن خودرو‌ها کاهش یافته و بتوان از این محصولات در ساختار وسایل نقلیه‌ای که توان تولید نیروی محرکه کمتری دارند مورد استفاده قرار گیرند .

 

دکوراسیون داخلی


چنانچه اخیراً به بازارهای مبلمان سر زده باشید، سرویس‌هایی را دیده‌اید که به جای استفاده از چوب به عنوان متریال اولیه ساخت این محصولات، از استیل‌های ضد زنگ استفاده کرده‌اند . اگرچه دست تولیدکننده در انتخاب ماده اولیه خود باز است ولی به احتمال زیاد این محصول فولادی ضد زنگ می‌باشد . اگرچه رطوبت و زنگ زدگی را نمی‌توان عامل مهم و قدرتمندی در انتخاب این محصولات به عنوان مواد اولیه دانست، اما بی تردید ظاهر زیبا و عدم نیاز به رنگ‌آمیزی‌ در این انتخاب دخیلند.

تولید نیرو


تفاوتی ندارد که بواسطه توربین‌های گاز در پی تولید برق هستید یا با کمک انرژی هسته‌ای و فرقی ندارد که از یک پیل سوختی استفاده می‌کنید یا پنلی خورشیدی، در هر صورت این فولادهای ضدزنگ هستند که با داشتن تنوع زیاد نیاز ما در تولید و انتقال نیرو را برآورده کرده و از استحکام و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی یا برای تولید آسان استفاده می‌شود .

صنایع غذایی و تجهیزات آشپزخانه


کاربرد فولاد زنگ نزن در صنایع غذایی، تانکر و مخازن پاستوریزاسیون، تجهیزات انتقال و نگهداری مواد در حوزه صنایع لبنی، کارخانجات شیرینی پزی و بسته بندی مواد غذایی را شامل می‌شود . جالب است بدانید این کاربردها راه را برای استفاده از فولادهای ضدزنگ برای استفاده در مزارعی که با کود یا اسپری‌های شیمیایی خورنده سروکار داشته‌اند هموار ساخته‌ا‌ند.


تجهیزات بیمارستانی


فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی به راحتی استریل شده، در صورت استفاده به عنوان یک ابزار تیز به راحتی کند نشده و در برابر خوردگی مقاوم هستند . یه همین دلیل از تجهیزات نیازمند استریل شدن گرفته تا اتوکلاوها، کابینت‌های اتاق جراحی ، تخت‌های این بخش و هرساختار فلزی دیگری که در مراکز پزشکی می‌بینید جملگی از این محصولات استفاده می‌شود .
جالب است بدانید که به دلیل سازگاری سری خاصی از این محصولات با بدن انسان، حتی ایمپلنت‌های دندان نیز از آن‌ها ساخته می‌شود .

صنایع شیمیایی


بی تردید اصلی‌ترین کاربرد فولاد زنگ نزن در بخش صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی می‌باشد، جایی که محصولاتی با دمای بالا، مملو از مواد خورنده و تنش و کرنش‌های فراوان در حال تولید می‌باشند . در همین راستا می‌توان تولید انواع اسید، آمونیاک، کود و مواد پلاستیکی را مرهون استفاده از فلزهای مقاوم و ضد زنگ دانست . 
با گریز به صنعت نساجی نیز می‌بینیم که این محصولات به دلیل عدم تأثیرپذیری از رنگ‌ها، عدم ترکیب آن‌ها با دیگری و سهولت در پاکسازی در ساخت ماشین‌آلات این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند .

 


ارسال نظر درباره این موضوع