استیل 420 چیست

استیل 420 چیست

استیل 420 چیست : در خصوص آلیاژهای فلزی می‌دانیم که وجود یا فقدان یک عنصر می‌تواند به تغییر ویژگی‌های محصول اختلاط آن‌ها منجر شود، این در حالیست که در برخی از همین آلیاژها (مانند آلیاژهای فولادی) گاهی تفاوت درصد همان عناصر مشابه نیز ممکن است به بروز تفاوت‌هایی بیانجامد .
درست در این نقطه است که سری‌های مختلف این محصول به وجود آمده (مثلاً سری 300 یا 400) و با داشتن تفاوت‌هایی اندک نسبت به دیگری، محصولاتی نظیر فولادهای 410، 420، 430 و ... را در یک خانواده به وجود می‌آورند .

 

استیل 420 چیست


چنانچه بخواهیم معرفی این استیل ضد زنگ را با درصد مواد تشکیل دهنده‌اش شروع کنیم باید بگوییم که استیل 420 دارای حداقل 0.15 % کربن، 12 الی 14% کروم (جهت پایدار کردن کامل فاز فریت) و حداکثر یک درصد منگنز، 1 درصد سیلیسیوم، 0.04 % فسفر ، 0.03% گوگود و بیشینه 0.5% مولیبیدن می‌باشد . 
وجود همین عناصر با چنین نسبت‌هایی (به ویژه کروم 12 درصدی آن) سبب شده است تا این آلیاژ مارتنزیتی انعطاف‌پذیری بالایی در شرایط آنیل شده داشته و به بالاترین درجه سختی در گریدهای فولادهای ضد زنگ 12 درصد کربن، یعنی سختی راکول HRC500 برسد .
نکته : فولادهای ضدزنگ 410 و 420 بسیار شبیه یکدیگر هستند، با این تفاوت که در 420 به دلیل بیشتر بودن میزان کربن، این محصول سختی بیشتری دارد . 

 

ویژگی‌های استیل 420


اگر از کارشناسان فن پرسیم که مهمترین ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی یک آلیاژ با توجه به چه معیارهایی سنجیده و تعریف شده و این پارامترها در خصوص استیل 420 چیست، حتماً به میزان مقاومت آن در برابر عناصر و ترکیب‌های مختلف، واکنش آن نسبت به عملیات حرارتی، شکل پذیری و کیفیت جوش‌پذیری محصول مورد نظر سخن می‌گویند . 


در همین رابطه استیل 420 در برابر هوای معتدل و معمولی، آبی بدون املاح و درجه‌ حرارتی نامتعارف، اسیدهای آلی، روغن و بنزین مقاومت خوبی داشته و چنانچه قصد تخمین دقیق مقاومت آن در برابر خوردگی را داشته باشیم باید عیار آن را در شرایط کارسختی و تحت تنش بسنجیم .

 

نقاط ضعف و قوت نسبی استیل 420


قابلیت ماشینکاری به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص این محصول سبب می‌شود تا دست تولیدکنندگانی که اقدام به طراحی و ساخت محصولاتی ظریف می‌کنند باز باشد، در نتیجه اینکه برخی از کارد و چنگال‌های آشپزخانه در کنار تیغه‌های جراحی، پمپ و سوپاپ، تیغه‌های توربین بخار، ابزارآلات و برخی لوازم ورزشی از چنین استیل‌هایی درست می‌شوند.


این محصول به دلیل تنوع کاربردی در اشکال مختلفی عرضه می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ورق‌های  استیل، چهارگوش، میلگرد، لوله، اتصالات، شیرآلات، فلنج، پلیت، نبشی، ناودانی و ... اشاره کرد .

از سویی دیگر اگر بخواهیم بگوییم که یکی از محدودیت‌های شاخص استیل 420 چیست باید به مقاومت کم آن به خوردگی در مقایسه با گریدهای آستنیتی اشاره کنیم . کار با این محصول در دماهای بسیار بالا موجب تضعیف سختی و در دماهای بسیار پایین سبب کاهش انعطاف پذیریش می‌شود، در نتیجه اینکه بسته بودن دست تولیدکننده در دماهای گوناگون را می‌توان ضعف دیگر این محصول دانست . 


در تکمیل مورد آخر لازم به ذکر است که چنانچه مصرف‌کنندگان این ماده به خوبی بدانند که از یک فلز چه انتظاری داشته و در چه شرایطی می‌خواهند از آن استفاده کنند، به خوبی از پس محدودیاتش برآمده و پاسخ این سوال که بزرگترین نقص و کاستی استیل 420 چیست ذهن آنان را مشغول نمی‌کند .


در نهایت گفتنیست که می‌توان با داشتن عملیات حرارتی روی این محصول (980 الی 1035 درجه سانتیگراد) و سپس کوئنچ آن در روغن یا هوا سختی مذکور را افزایش داده و قبل و بعد از جوشکاری به ترتیب 150 الی 320 و 610 الی 760 درجه سانتی‌گراد آن را حرارت داد . بهترین مقاومت در برابر خوردگی نوع استیل ضدزنگ در کوئیج دمای 200 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.


سخن آخر


چنانچه در پی استعلام قیمت میلگرد استیل 420 ، قیمت ورق استیل 420 و یا لیست قیمت لوله استیل هستید می‌توانید با مجموعه استیل زرین تماس حاصل فرموده تا علاوه بر اخذ مشاوره در خصوص این  محصولات، از بهای روز آن‌ها نیز اطلاع یابید .
در انتها لازم به ذکر است که استیل زرین با عرضه طیف وسیعی از استیل‌های ضد زنگ در قالب ورق و میلگردهای فولادین آماده نأمین نیازهای مشتریان خود در این شاخه می‌باشد .

 


ارسال نظر درباره این موضوع