مشخصات ورق استیل 304

مشخصات ورق استیل 304

مشخصات ورق استیل 304 : از یادداشت‌های قبلی به یاد داریم که استیل 304، به عنوان یکی از اعضای خانواده T300  فولادهای ضد زنگ آستنیتی، محصولی با حداقل 18٪ کروم، 8٪ نیکل به همراه حداکثر 0.08٪ کربن است که با داشتن استاندارد 8/18 در بسیاری از تجهیزات، ابزار و وسایل آشپزخانه‌هایمان دیده می شود . 


نکته : استاندارد 8/18 به طور مستقیم به درصد کروم و نیکل موجود در آلیاژهای سری 300 فولادهای ضد زنگ اشاره دارد . زمانی که این عدد را بر روی محصولی فلزی دیدیم، علاوه بر اینکه اطلاعات فوق الذکر را باید از آن برداشت کنیم، می توانیم بگوییم که این محصول دارای مقاومت بهتری در برابر خوردگی نسبت به سری 400 بوده، خواص مغناطیسی نداشته و تنها با کار سرد قابل سخت شدن است .


در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه به بررسی نوع خاصی از این زیرشاخه، یعنی مشخصات ورق استیل 304 بپردازیم، پس با ما همراه باشید :


مشخصات ورق استیل 304


این محصولات نیز همانند همه پدیده‌های دیگری که در اطراف خود می‌بینیم به نسبت هم رسته‌های خود دارای نقاط و ضعف و قوتی هستند که به آن ها می‌پردازیم . به عنوان نقطه ضعف،  زمانی که از مشخصات ورق استیل 304 صحبت می‌کنیم بی تردید وجود این استاندارد روی آن‌ها خبر از مقاومت بالایشان در برابر خوردگی را می‌دهد، با این حال علائم خوردگی در معرض برخورد با کلریدها مانند نمک در آن‌ها ثبت شده که کاربرشان را به ویژه در مصارف دریایی و زیرآبی محدود می‌کند .


به عنوان نقاط قوت مشخصات ورق استیل 304 می توان ویژگی‌های فیزیکی این محصولات را با تغییر شکل ثابت در نظر گرفت . به عنوان مثال زمانی که ورقی از استیل 304 خم شده یا به شکل قالب درمی‌آید، تأثیر چشمگیری روی مقاومت آن به وجود نمی‌آید که سبب می‌شود تا بتوانیم از این محصول و ویژگی‌های شاخصی که دارد در زمینه‌های بیشتری استفاده کنیم . از این گذشته در کنار مقرون بصرفه بودن این محصولات ( مانند قیمت ورق استیل نگیر ، قیمت ورق استیل 304 و قیمت میلگرد 304 )می‌توان به هزینه و اقدامات محدود به منظور نگهداری از آن‌ها اشاره کرد .
از دیگر ویژگی‌های این محصولات می‌توان
•    به قابلیت جوشکاری،
•    مقاومت در برابر اکسیداسیون به لطف داشتن کروم،
•    کیفیت زیاد در کشش عمیق،
•    مقاومت زیاد در برابر دمای فوق سرد یا Cryonegic و
•    سهولت ساخت، سهولت نظافت و زیبایی ظاهری اشاره کرد .


نکته : در موارد متعددی با استیل 304 به شکل 304 L  و H304 مواج می‌شویم، در توضیح فرق این محصولات باید به این نکته اشاره کنیم که 304 L به عنوان استیل کم کربن نیازی به بازپخت پس از جوش نداشته و به طور گسترده‌ای در اجزای گیج‌های سنگین سنج (بیش از 6 میلی متر) استفاده می شود، این در حالیست که H304 با داشتن کربن اضافی در دماهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد .


کاربردهای استیل 304


با توجه به اینکه از این محصول در کاربردهای خانگی و تجاری  استفاده می‌شود، عجیب نیست که آن را پر استفاده‌ترین زیر گروه از خانواده استیل‌ها بنامیم . به طور معمول از این فولادهای برای ساخت مخازن و ظروف نگهداری از مایعات استفاده می‌شود که تجهیزات فرآوری شیر، تولید دلستر و تهیه سایر نوشیدنی‌های کارخانه‌ای را می‌توان بخشی از آن دانست .


به عنوان کاربردی دقیقتر در صنایع فوق، در ساختار دستگاه‌های شیردوش، ظروف حمل و نگهداری، دستگاه‌های هموژنایزر و استرلیزر، لوله‌ها و شیرآلات داخل خط تولید و همچنین مخازن کامیونی حمل شیر از این محصول استفاده می‌شود . 
این در حالیست که در کارخانجاتی هم که به تولید آبمیوه و مرکبات مشغولند، همه تجهیزات خردکن، آماده و ذخیره‌سازی به همراه حمل و نقل از این دست می‌باشند . 


تقریباً می‌توان گفت که هر محصول فلزی موجود در آشپزخانه شما معرف مشخصات ورق استیل 304 هستند . در همین رابطه به دلیل اینکه این نوع آلیاژ در برابر اسید مرکبات یا چربی گوشت، میوه‌ها، شیر و سایر لبنیات ، سبزیجات و همچنین حرارت حین پختن و پز در امان است، در برابر آن‌ها آسیبی ندیده و مناسب ساخت سخت‌افزارهای موجود در این مکان مانند سینک ظرفشویی، انواع ماهیتابه و قابلمه‌ها، شیر و قهوه‌جوش و دیگر ابزارآلات کاربری آن می‌باشد .


در ادامه به عنوان دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به پنل‌های نمای ساختمان، نرده و راه‌پله‌ها، ظروف انتقال مواد شیمیایی، مبدل‌های حرارتی و صفحات جوش داده شده به منظور فیلتراسیون آب یا معدن‌کاوی اشاره کرد .
 


ارسال نظر درباره این موضوع