ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار : ورق های ضخیم استیل بواسطه توانایی تحمل وزن زیاد ، قابلیت شکل پذیری ، امکان اتصال با پیچ و مهره یا جوش به سطوح دیگر و سرعت بالای بارگذاری ، محصولاتی ایده آل برای ساخت سطوح افقی می باشند . این در حالیست که سطح صیقلی آن ها سبب می‌شود تا با کم شدن اصطکاک میان اشیاء قرار گرفته روی آن ها ، افراد یا وسایل نقلیه با رویه مذکور ، هریک به سمتی لغزیده و خطرات جبران ناپذیری را به بار بیاورد .
در همین رابطه وجود محصولاتی با خواص و ویژگی های کلی این نوع ورق های فلزی که به نحوی دارای اصطکاک بیشتری هستند می تواند به عنوان جایگزینی کاربردی و سودمند برای این عوامل تعریف شود ، در نتیجه اینکه نیاز به استفاده از چنین محصولاتی به خلق ورق استیل آجدار منجر شد .


ورق استیل آجدار

این نوع ورق که در جوامع بین المللی صنعتی با نام هایی نظیر Diamond plate یا صفحه الماسی ، Chakkered plate یا صفحه شطرنجی و همچنین Tread plate یا صفحه آجدار شناخته شده و در بازار ایران به آن ها ورق کف سازی و برجسته هم گفته می شود، صفحات فولادینی هستند که با پذیرش طرح هایی شبه بیضی ، لوزی ، قطره ای ، بادامی ، و عدسی در الگوهایی تکراری با اختلاف فاز 90 درجه نسبت به برآمدگی های کناری خود ، به صورت سطح ناهمواری که پیشتر در خصوص لزوم و اهمیتشان سخن گفتیم تولید میشوند.


این فرآورده های فلزی معمولاً به صورت Hot Rolling ، نورد گرم یا فابریک به وجود می آیند ، هرچند در روش های نوین تر ناهمواری های مورد نظر با کمک پرس و فرو رفتن سنبه درون ورقی صاف پدیدار می شوند . گفتنیست که در مقایسه این دو روش اولی مقاوم تر و دومی ارزان تر می باشند .

 

کاربرد ورق آجدار چیست ؟

پیش از بررسی کاربرد این ورق ها لازم به ذکر است که می توانید در کنار استعلام روز قیمت ورق استیل نگیر ، لیست قیمت لوله استیل و قیمت ورق استیل 304 می توانید از آخرین قیمت ورق های آجدار نیز بواسطه برقراری ارتباط با استیل زرین مطلع شوید .

همانطور که بدان اشاره شد ، اصلی ترین تفاوت این محصول با ورق فولادینی با گرید 304 تنها در طرح های برآمده‌ایست که روی آن وجود دارد ، در نتیجه کاربرد آن‌ها نیز به همین ناهمواری ها بستگی دارد . وظیفه اصلی طرح های موجود روی این اوراق فلزی ایجاد اصطکاک است ، لذا می توان ردی از این محصولات را در زمینه راه سازی ، کف زمین و سطوح افقی در حال گذراندن عملیات عمرانی ، استفاده در وانت و کامیون های حمل بار به منظور استقرار و سکون محصولات در حال جابجایی ، ساختار پل های هوایی ، راه پله های خروج اضطراری و ایستگاه های اتوبوس ، رمپ و سطوح شیبدار ، ساخت برخی ماشین آلات صنعتی ، سقف و دیوار آسانسورها ، جداسازی خطوط تولید مواد غذایی در کارخانه ها ، حفاظت از برخی مناطق خاص (مثلاَ نقاط نظامی) پیدا کرد .


خاصیت ضد زنگی ورق های آجدار

اگرچه امکان طراحی و ساخت این محصول با کمک مواد اولیه متفاوتی وجود دارد ، اما نباید فراموش کرد که نمونه های قرار گرفته آن در فضای باز در خطر زنگ زدگی و تخریب وجود دارند . با توجه به همین نکته ، محصولاتی که از آن ها برای ساخت کف و پله‌های پل‌های هوایی استفاده می شوند از نوع  ورق استیل آجدار می باشد که علاوه بر افزایش اصطکاک ، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز مقاوم باشند .

 

مزایا استفاده از ورق آجدار

زمانی که از ورق های فلزی سخن می گوییم ، دو عامل نسبتاً متضاد در آن ها وجود دارد که تقویت یکی به تضعیف دیگری منجر شده و چنانچه در این میان با عاملی بینابینی برسیم ، بدین معناست که محصول ایده آل خود را پیدا کرده ایم . 
شکل پذیری و مقاومت به عنوان این دو عامل متضاد به ما می گویند که یا فلز مورد نظر می تواند به سادگی شکل دلخواه ما را بگیرد و یا دارای مقاومت فراوانی بوده و دست ما برای تغییر شکل آن باز نیست .
این در حالیست که ورق های آجدار هم دارای شکل پذیری مطلوبی بوده و هم مقاومت بالایی دارند ، در نتیجه اینکه بی دلیل نیست هرکجا که امکان استفاده از محصولات دیگری وجود دارد ، عده فراوانی باز هم به استفاده از این محصول روی می آورند . 
در ادامه لازم به ذکر است که ورق استیل آجدار دارای قابلیت جوش پذیری بالایی می باشد که همین عامل علاوه بر امکان ساخت محصولات بیشتری از این ماده ، نقص آن در خصوص ابعاد کوچکش در برخی پروژه ها را پوشش می دهد . 

 ابعاد

 

وجوه ورق های آجدار شرح ابعاد
ضخامت ضخامت از 1 تا 10 میلیمتر
مساحت 2×1 | 1.5×6 | 2×6 ( متر مربع)

 


جنس و برند سازنده اوراق فلزی آجدار

همانند بسیاری از محصولاتی که توسط کشورها و شهرهای مختلف پرورش یافته یا ساخته می شوند ، ورق های آجدار نیز در نقاط جغرافیایی مختلفی ساخته می شوند که هریک دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند . با صرف نظر از جزئیات ، جالب است بدانید که محصولات خروجی از مجموعه های روس ، قزاق ، ترک و فولاد مبارکه آهن بوده که توجه به این عامل برای استفاده در جایگاه هایی خاص مناسب نمی باشد ، در حالی که شاید برای نقطه دیگری ایده آل به نظر برسد .
در ادامه گفتنیست که ورق استیل آجدار اراک آلومینیومی و محصولات تایوانی و چینی از جنس استیل می باشند . 

 


ارسال نظر درباره این موضوع