لوله استیل درزدار

لوله استیل درزدار

لوله استیل درزدار : چنانچه قصد تولید لوله از یک شمش فولادی را داشته باشیم دو روش کلی برای آن وجود دارد، اول اینکه شمش مذکور را به ورق تبدیل کرده، با نورد کردن آن را گرد کرده و با جوش دادن لبه های روی هم آمده این لوله را تولید کنیم و یا با گرد کردن شمش مورد نظر وگداخته کردن آن، این استوانه فولادین را از وسط سوراخ کرده و با پرداخت داخلی و خارجی آن به ساختار مورد نظرمان برسیم.
اگرچه می توان مقالات و کتب فراوانی را به شرح ساخت لوله استیل اختصاص داد، اما توضیحات فوق را می توان ساده ترین تعاریف لوله‌ درزدار و بدون درز (مانیسمان) دانست. در همین رابطه با این نیت که قصد داریم در مقاله ای جداگانه به شرح لوله های مانیسمان و روش تولید آن ها بپردازیم، در این مطلب لوله های استیل درزدار را با نگاهی موشکافانه تر بررسی می کنیم.

لوله‌های درزدار

همانطور که بدان اشاره شد، لوله درزدار محصولی است که بواسطه جوش خوردن دو لبه مماس بر هم آن از حالتی ورقی به شکلی استوانه ای تبدیل شده و بنا به استانداردهای موجود یا سفارش کارفرما، با ضخامت، قطر و طول مشخصی ساخته می شود.
از آنجایی که این روش تولید در زبان انگلیسی Welded Pipe به معنی لوله جوش داده شده می باشد، تلویحاً به این مطلب اشاره دارد که این محصول بواسطه جوشکاری به وجود آمده است؛ اما جوشکاری یک ورق و تبدیل آن به لوله به چه شکلی انجام می‌پذیرد؟


•    جوش مقاومت الکتریکی ، ERW یاElectric Resistance Welded 

در این روش پس از اینکه دو لبه ورق مورد نظر به یکدیگر نزدیک شده و در شرف چسبیدن به یکدیگر قرار گرفتند، دستگاه الکتریکی با اعمال شدت جریان بالا سبب ذوب شدن دو لبه در مجاورت هم قرار گرفته شده و بدین ترتیب باعث جوش لب به لب این دو سطح می شود. 
 

•    القای فرکانس بالا ، HFI یا High Frequency Induction

سازوکار کلی این نوع جوشکاری نیز همانند روش قبل است، با این تفاوت که در این متد به جای اعمال شدت جریان از یک فرکانس بالا به منظور تحریک لبه ها و چسبیدنشان به یکدیگر استفاده می شود. در ادامه گفتنی است که تسلط اپراتوری که توانایی جوش با هر دو روش را دارد در فرکانس بالا بیشتر بوده، می تواند حرارت را کنترل کند و کیفیت  این محصول بیشتر می شود، در نتیجه اندکی بازدهی بهتری به نسبت خروجی محصول دیگر دارد.


کاربرد لوله استیل درزدار

حتی بدون داشتن دانش و اطلاعاتی آنچنانی در خصوص متالورژی، علم مواد یا عملیات حرارتی هم می توان دریافت که لوله ای که از فولاد زنگ نزن یک تکه بدون هیچگونه شکافی ساخته می شود دارای مقاومت بیشتری نسبت به لوله ای مشابه که با جوشی ولو محکم ساخته شده است دارد، در نتیجه اینکه به جز انتقال سیالاتی با فشار پایین یا کاربردهای به دور از انتقال مواد (مثلاً به منظور اهداف دکوراتیو)، از این محصولات در زمینه دیگری استفاده نمی شود.
چنانچه بخواهیم به صورت مصداقی تر کاربرد این محصولات را بررسی کنیم، استفاده از آن ها در سیستم های تهویه مطبوع، کارخانجات تولید مواد غذایی و نوشیدنی، صنایع آزمایشگاهی، پردازش شیمیایی و پزشکی، کارگاه های تولیدی، خودروسازی و هوا فضا از جمله مهمترین مصادیق استفاده از این لوله ها می باشد.

 


ارسال نظر درباره این موضوع